Abstract:
دین اسلام بهطور مستقیم به موضوع کسبوکار اشاره کرده و آنرا بهعنوان یکی از بالاترین ارزشها در زندگی قلمداد میکند. این پژوهش نیز با هدف بررسی رابطهی دینداری با موفقیت کارآفرینان ایرانی انجام شده است و برای انجام آن از مدل سهبعدی سنجش دینداری ابداعی خدایاریفرد و همکاران و نیز استانداردهای سنجش موفقیت کارآفرینان برتر ایرانی وزارت کار و امور اجتماعی استفاده شد. روش پژوهش توصیفی میباشد؛ برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری سنجش همبستگی پیرسون و اسپیرمن استفاده شده و برای دستیابی به نتایج دقیقتر تحلیل واریانس نیز انجام شد. حجم نمونهی این پژوهش مشتمل بر 114 نفر میباشد، و نتایج بهدست آمده نشاندهندهی ارتباط معنیداری میان متغییرهای دینداری و موفقیت کارآفرینان نبود، البته میبایست این نکته را در نظر داشت که نمرهی دینداری کل و نیز نمرهی دینداری در هرکدام از ابعاد سهگانه (شناختی، عاطفی و رفتاری) کارآفرینان در حد بسیار بالایی قرار دارد و نشاندهندهی همسویی نتایج بهدست آمده با نتایج طرح پژوهشی سنجش دینداری خدایاریفرد و همکاران است.
Islam has directly addressed the issue of business and considered it as one of the most significant issues in life. The purpose of this study is to investigate the relationship between religiosity and Iranian entrepreneurs’ achievements using the multi-component religiosity scale proposed by Khodayaryfard، et al. as well as the standards set for measuring the Iranian top entrepreneurs’ achievement by the Ministry of Cooperative، Labor and Social Welfare. The results of this descriptive study in which Pearson Test Spearmen formula and ANOVA Test were utilized to analyze the data collected from 114 subjects revealed that there was no significant relationship between religiosity and entrepreneurs’ achievements. However، the total score for religiosity and the score for each single component (beliefs، affection and behaviors) indicated a high level of religiosity which was also in conformity with the results obtained by Khodayaryfard، et al. in their research project on measuring levels of religiosity.
Machine summary:
حجم نمونه ی این پـژوهش مـشتمل بـر ١١٤ نفر می باشـد، و نتـایج بـه دسـت آمـده نـشان دهنـده ی ارتبـاط معنـی داری میـان متغییرهـای دینداری و موفقیت کارآفرینان نبود، البته مـی بایـست ایـن نکتـه را در نظـر داشـت کـه نمـره ی دینداری کل و نیز نمره ی دینداری در هرکدام از ابعاد سـه گانـه (شـناختی ، عـاطفی و رفتـاری ) کارآفرینان در حد بسیار بالایی قرار دارد و نشان دهنده ی هم سویی نتایج به دست آمده بـا نتـایج طرح پژوهشی سنجش دینداری خدایاری فرد و همکاران است .
در دنیـای مـدرن و پیشرفته ی امروزی که با مسائل ، مفاهیم و تعریف های جدید بـه دنبـال یـافتن مـسیر پیـشرفت می باشد، کارآفرینان به عنوان یکی از عوامل اثرگذار در تحولات ، چرخ توسعه ی اقتـصادی را با جست وجوی راه های جدید برای انجام کارها به حرکت می اندازنـد (١٩٨٥,Porter) و منابع اقتصادی را جابه جا کرده و از جایی که بهره وری کم تری دارد به آن جا کـه بهـره وری بـیش تـری دارد منتقـل مـی کننـد (٢٠٠١ ,Dees &Say ) آنـان حـریص نبـوده و بـه فکـر نگه داشت پول نیستند؛ و باید توجه داشت که به رغم تأکید اندیشمندان حوزه ی کـارآفرینی اقتصادی بر سودجو روابط اجتماعی نیز توجـه و شـده اسـت .
بنا به دلایل و توضیحات مطرح شده ، این پژوهش کـاربری - توسـعه ای در نظـر دارد تـا با استفاده از تجربه های اسـاتید برجـسته ی مـیهن در سـنجش علمـی میـزان دینـداری اقـشار مختلف جامعه ، با تمرکز بر کارآفرینان موفق اقتـصادی و اجتمـاعی ایرانـی (١٣٨٩-١٣٨٨) که معیار موفقیت آنان توسط هیأت علمی داوران جشنواره ی ملی کارآفرینان برتـر وزارت کار و امور اجتماعی (احمدپور و همکاران ، ١٣٨٥) طی پنج سـال گذشـته عملیـاتی شـده و به صورت معیار الگو طراحی ، تصویب و تثبیت گردیده ، رابطه ی دینداری و موفقیت آنان را مشخص کند.