Abstract:
پژوهش تولید علم و یافتن روش علمی برای حل مساله است. جامعه ای که در آن باور علمی به فرهنگ عمومی تبدیل شده باشد برای حل مساله، راه حلهای علمی جستجو می کند. در این طرح سه هدف کلی مد نظر محقق می باشد:
الف- تعیین وضعیت پژوهش و شاخص های تحقیق و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر.
ب- شناسایی مشکلات علمی-آموزشی با تاکید بر مقررات اداری - مالی بر سر راه پژوهش.
ج- ارائه راهکارهای کلی در زمینه رفع موانع پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر.
متغیرهای مورد استفاده در این تحقیق برای بررسی اهداف، موانع اداری- اجرایی ، موانع قانونی ، موانع آماری- اطلاعاتی ، موانع فرهنگی- ساختاری ، موانع علمی- آموزشی پژوهش می باشد. این پژوهش از نظر مطالعه کاربردی بوده و از نظر انجام کار، توصیفی می باشد. در بخش میدانی تحقیق، ازطریق مصاحبه و تکمیل پرسشنامه ازصاحب نظران پژوهش و اساتید محقق اطلاعات لازم گردآوری شده است. جامعه ی آماری مورد مطالعه محققان و صاحب نظران دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر و مرکز سماء می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهشی از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. با توجه به پژوهش حاضر، نتایج حاصله نشان میدهدکه مقررات، حق الزحمه، امکانات و فضای حاکم در دانشگاه مشوق فعالیتهای آموزشی است تا پژوهشی .
Machine summary:
"اهداف پژوهش : 1-تعیین وضعیت پژوهش و شاخصهای تحقیق و توسعه ی دانشگاه آزاد واحد ابهر 2- شناسایی مشکلات علمی-آموزشی با تاکید بر مقررات اداری- مالی بر سر راه پژوهش 3- ارائه راهکارهای کلی در زمینه ی رفع موانع پژوهش در دانشگاه آزاد واحد ابهر سوالات پژوهش: اصلی ترین سوال پژوهش این است که چه موانع و مشکلاتی بر سر راه پژوهش در سطح دانشگاه آزاد وجود دارد و راهکارهای رفع این موانع و مشکلات چیست ؟ 1- وضعیت پژوهش و شاخصهای تحقیق و توسعه در دانشگاه آزاد واحد ابهرچگونه است؟ 2- مشکلات علمی-آموزشی و اداری- مالی پژوهش چیست ؟ اهمیت پژوهش: علی رغم تاکید قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و صدور بخشنامه های متعدد از طرف دانشگاه آزاد مبنی بر اهمیت تحقیق و پژوهش ، مقوله تحقیقات آن گونه که لازم است ، مورد توجه قرار نگرفته است و در شرایط فعلی ، ناهماهنگی ، پراکندگی ، بی هدفی ، دوباره کاری ، عدم نیاز سنجی صحیح تحقیقات ، عدم ارتباط واحدهای تحقیقاتی با بخش تولید ، مشکلات اجرایی ، عدم تخصیص بهینه ی اعتبار پژوهش ، ضعف بنیه ی علمی و اجرایی تحقیق و ضعف نظام آموزشی ، تنوع قوانین و مقررات ناظر بر پژوهش و پژو هشگر ، ضعف نظام آماری کشور و ضعف مراکز اطلاع رسانی واحدهای تحقیقاتی و همچنین عدم ارزیابی مناسب تحقیقات انجام یافته، دامنگیر مقوله ی تحقیقات شده است ."