Abstract:
اگر رهبران در وظیفه اساسی ارزیابی صحیح احساسات و هیجان ها شکست بخورند، هیچ یک از کارهای انجام شده، نمی تواند آن اندازه که باید و شاید، موثر واقع شود. از دیگر سو، لزوم توجه به عملکرد شغلی و به طبع آن عملکرد زمینه ای به دلیل رفتارهای مثبتی همچون همکاری با دیگران و تلاش مضاعف ضروری به نظر می رسد. همچنین، براساس این نگرش که چرخه آموزش و پرورش عمدتا حول محور آموزش شناختی می چرخد، پرورش ابعاد عاطفی- اجتماعی، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. همچنین آگاه سازی هرچه بیش تر مدیران مدارس نسبت به تاثیر ویژگی های رهبری تحول گرا بر بروز رفتارهایی چون همکاری و تلاش بالاتر از حد انتظار، ضروری است؛ ازاین رو این مطالعه، تاثیرگذاری سبک رهبری تحول گرای مدیران مدارس را بر عملکرد زمینه ای کارکنان از طریق هوش هیجانی مدیران، مورد بررسی قرارمی دهد. جامعه آماری مدیران و معاونین جهت تکمیل پرسشنامه هوش هیجانی و عملکرد زمینه ای و جامعه آماری معلمان جهت پاسخ به پرسشنامه سبک رهبری تحول گرا در نظر گرفته شده و پرسشنامه های تحقیق به طور تصادفی میان 136 نفر از مدیران و معاونین و 234 نفر از معلمان توزیع گردید. پس از آزمون فرضیه ها از طریق نرم افزار پی ال اس، ضرایب مسیر به دست آمده در سطح خطای 0.05 حاکی از تایید مدل کلی بود. بدین ترتیب مشخص گردید سبک رهبری تحول گرای مدیران بر هوش هیجانی خود آنان تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین عملکرد زمینه ای کارکنان به تفکیک از سبک رهبری تحول گرای مدیران و هوش هیجانی آنان تاثیر پذیرفته و مسیر غیرمستقیم تاثیر سبک رهبری تحول گرای مدیران بر عملکرد زمینه ای کارکنان از طریق هوش هیجانی مدیران نیز معنادار شناخته شد.
Leaders failure in correct evaluation of feelings and emotions of employees، may act as a barrier in achieving organizational goals. Therefore it is important to pay attention to job and contextual performance arising from positive behaviors such as cooperation and effort of employees. Moreover، employees’ training is usually focused on recognition teaching، and less on emotional- social aspects. In addition، it is vital for school headmasters to be aware about the impact of transformational leadership's characteristics on behaviors such as cooperation and effort. Therefore، this study investigates the impact of managers' transformational leadership style on contextual performance of their employees through managers' emotional intelligence. In this study، 136 school headmasters and their assistants were used to answer emotional intelligence and contextual performance questionnaires and another statistical population consisted of 234 teachers were selected to answer transformational leadership style questionnaire. After testing hypotheses using PLS software، the path coefficients obtained at the level of 0.05 was determined to confirm the overall model. Consequently the impact of managers' transformational leadership style on their emotional intelligence was positive and significant. Moreover contextual performance was shown to be affected by managers' transformational leadership style and their emotional intelligence. In addition، the indirect impact of transformational leadership style of managers on contextual performance of employees through the emotional intelligence of managers was also significant.
Machine summary:
بررسی نقش واسط هوش هیجانی مدیران در تأثیر سبک رهبری 1 تحول گرا بر عملکرد زمینه ای کارکنان نسترن قره باغی کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه فردوسی مشهد ∗ فریبرز رحیم نیا دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد چکیده اگر رهبران در وظیفه اساسی ارزیابی صحیح احساسـات و هیجـان هـا شکسـت بخورنـد، هـیچ یـک از کارهـای انجـام شـده ، نمی تواند آن اندازه که باید و شاید، مؤثر واقع شود.
همچنین آگاه سازی هرچه بیش تر مدیران مدارس نسبت به تأثیر ویژگی های رهبری تحـول گـرا بـر بـروز رفتارهـایی چون همکاری و تلاش بالاتر از حد انتظار، ضروری است ؛ ازاین رو این مطالعه ، تأثیرگذاری سبک رهبری تحـول گـرای مـدیران مدارس را بر عملکرد زمینه ای کارکنان از طریق هوش هیجـانی مـدیران ، مـورد بررسـی قرارمـی دهـد.
ir تاریخ دریافت : ١٣٩١/٩/١٩ تاریخ پذیرش : ١٣٩٢/٤/٢٠ A survey of the mediation role of emotional intelligence of managers in the impact of transformational leadership style on employees' contextual performance Nastaran Gharehbaghi M.
Contextual Performance نقش سبک رهبری تحول گرا و هوش هیجانی در بهبود مدیریت سیستم های آموزشی امری انکارناپذیر است و این امر تأثیرات قابل توجهی بر عملکرد شغلی و به طبع آن عملکرد زمینه ای کارکنان دارد.
آن ها در مطالعه خود تأثیر هوش هیجانی مـدیران را بـر عملکـرد شـغلی کارکنان مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه دست یافتند کـه هـوش هیجـانی رو بـه افـزایش مـدیران ، بـا ارتقای عملکرد شغلی کارکنان مرتبط است .