Abstract:
لایه چینی روی سنگ، گونهای خاص از تزئینات برجسته مطلا در معماری ایران است که بهطور عمده متشکل از گچ بوده، در قالب نقوش گیاهی و بهصورت برجسته بر سطح سنگ اجرا و سپس سطح آن، طلاچسبانی میشدهاست. نگارندگان در تحقیق پیشرو درتحقیق پیشرو نگارندگان به بررسی تکنیک اجرای نوع خاصی از تزئینات برجسته مطلا در معماری ایران پرداختهاند. باتوجهبه صیقلیبودن سطح سنگ مرمر که تکیهگاه تزئینات مورد بررسی است، اجرای لایهچینی با روش رایج دور از ذهن بهنظر میرسید.
ازآنجاکه در منابع مکتوب هیچگونه اشارهای به روش اجرای این نوع خاص از تزئینات نشده و نیز تاکنون پژوهشی در این زمینه صورتنگرفته، مناسبترین روش برای بررسی تکنیک اجرای این تزئینات، نمونهسازی و اجرای دوباره تزئینات تشخیص دادهشد. با استناد بر آنالیزهایFTIR، ماده واسط چسباننده ورق فلزی و نیز لایه محافظ، روغن کمان شناساییشد.
نتایج بهدستآمده از نمونهسازیها و بررسی نسبت آب و گچ مصرفی، بررسی نحوه حرکت قلممو و پیرسازی نمونههای اجراشده بیانگر این مساله بود که این تزئینات بهشیوه لایهچینی با تعریف مشخص ارائهشده توسط کارشناسان و استادان سنتی بهصورت لایهلایه اجرانشده و ضخامت ایجادشده در این تزئینات برجسته، یکباره با قلممو بر سطح ایجاد شدهاست.
درنهایت، پس از بررسیهای لازم چنین بهدستآمد که تزئینات مورد بررسی لایهچینی نبوده و با تکنیکی کاملا متفاوت اجرا شدهاست. بدینگونه نام لایهچینی، نامی گویا و مناسب برای این تزئینات بهنظر نرسید و نامهایی چون نقش برجستهسازی روی سنگ یا نقش برجسته مطلا روی سنگ، پیشنهادشد.
In this paper، the performance technique of a special and rare kind of ornaments، i.e. pastiglia on stone، is investigated. The investigated sample in this paper consists of pastiglia ornaments on stone in “Shams-al-Emare” edifice. Pastiglia technique has been often performed on plaster surfaces. In accordance to the smooth surface of marble stone which is the surface of the investigated ornaments، the performance of pastiglia with common method was difficult. The most sufficient method for investigating the performance technique was making sample and reperformance because there is no guidance about the performing method of this special kind of ornaments in written sources and also there is no investigation about this subject until now. This investigation was done based on library، visual and laboratorial studies. For identification of organic materials، FTIR (Fourier Transform Infrared Spectroscopy) and for microscopic image، SEM (Scanning Electron Microscope) have been utilized. Experiments revealed that the "Kaman oil" was used as constituent material in these ornaments. Results of investigation showed that these ornaments with pastiglia method have not been performed by experts and traditional masters and the created thickness in these raised ornaments has been completely made with brush on the surface. In fact، the investigated ornaments were not pastiglia and a completely different technique has been used in them. So، pastiglia was not a clear and perfect name for these ornaments. Therefore، “embossed drawing on the stone” was proposed instead.