Abstract:
ابزارهای مدیریت دانش، فنون و روش هایی برای عملیاتی کردن هر یک از فرآیندهای مدیریت دانش محسوب می شوند و لازم است با پژوهش های علمی، بسترها و ساز و کارهای مناسبی را برای بهره گیری از آن ها در فرآیندهای دانشی ایجاد کرد. هدف اصلی پژوهشگران، شناسایی و اولویت بندی ابزارهای مناسب مدیریت دانش، در فرآیندهای دانشی دانشگاه امام علی(ع) است. در این تحقیق، نخست با مطالعه ادبیات، ابزارهای اصلی مدیریت دانش، شناسایی و به صورت تکاملی توسط خبرگان تایید و پالایش شد و سپس ابزارها و فنون مدیریت دانش به دست آمده، با آزمون فریدمن مقایسه و اولویت بندی شد و سپس میزان استفاده از ابزارها در هر یک از فرآیندها، سنجیده شد؛ یافته های تحقیق حاکی از آن است که در فرآیند اکتساب دانش، ابزارهای مبتنی بر رویکردهای فردی؛ در فرآیند اشتراک دانش، ابزارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و در فرآیند به کارگیری دانش، ابزارهایی که به نوعی بر کاربرد دانش تاکید دارند، در اولویت بالاتر قرار گرفته و «کار گروهی» به عنوان ابزار مدیریت دانش در هر فرآیند در رتبه نخست قرار گرفته است؛ همچنین میزان استفاده از ابزارها در هر یک از فرآیندها، پایین تر از حد متوسط ارزیابی گردید.
Knowledge management (KM) mechanisms or tools are identified as techniques and methods for operationalization of KM processes in need of appropriate facilitative grounds. In order to identify and prioritize such mechanisms، main mechanisms were، first، identified and validated by the experts. They، then، were statistically rank ordered based on Friedman test. Their extent of use was also measured. The findings revealed following priority of use: Individual approaches in knowledge acquisition process; IT based ones in knowledge sharing processes; and Knowledge application in knowledge use processes. Group work stood at the top rank in each processes. In terms of the extent of use، all mechanisms proved less than moderate level.
Machine summary:
جدول ١: چرخه هاي مختلف مديريت دانش (اخوان و ديگران ، ١٣٨٩) منبع فاز ١ فاز ٢ فاز ٣ فاز ٤ فاز ٥ فاز ٦ فاز ٧ نيسن ١، ١٩٩٩ تسخير سازماندهي رسمي کردن توزيع به کارگيري دپسرس و چايول ٢، استفاده ايجاد نگاشت ذخيره سازي اشتراک استنتاج 1999 مجدد گروه گارتنر٣، ايجاد سازماندهي تسخير دسترسي استفاده داونپورت ٤، ١٩٩٨ توليد کد کردن انتقال لي و هونگ ٥، ٢٠٠٢ تسخير گسترش رسمي کردن اشتراک به کارگيري داونپورت و پرورش رشد دانش بهينه سازي توانمندسازي پروساک٦، ١٩٩٨ نويس و همکاران ٧، اکتساب اشتراکگذاري به کارگيري 1995 هابر٨، ١٩٩١ اکتساب انتشار تفسير حافظه سازماني وارد و آيرم ٩، ٢٠٠٤ ايجاد اکتساب شناسايي وفق دادن سازماندهي توزيع به کارگيري 2004 با توجه به روند انجام تحقيقات در دانشگاه امام علي (ع )، خبرگان معتقد بودند از ميان چرخه هاي عنوان شده در جدول ١، چرخۀ نويس و همکاران (١٩٩٥)، نزديک ترين حالت ممکن به روند تحقيقاتي است که در اين مقاله ، مبنا قرار گرفت .
يافته ها (ع ) براي تعيين مناسب ترين ابزارهاي مديريت دانش در فرآيند اکتساب دانش در دانشگاه امام علي و مقايسه و اولويت بندي اين ابزارها، از آزمون آماري فريدمن استفاده گرديده ، که نتايج آن در جدول شماره ٤ خلاصه شده است .
٩٩٤ که از لحاظ آماري در سطح (٠٠١ براي تعيين مناسب ترين ابزارهاي مديريت دانش در فرآيند به کارگيري دانش در دانشگاه امام علي (ع ) و مقايسه و اولويت بندي اين ابزارها، از آزمون آماري فريدمن استفاده گرديده که نتايج آن در جدول شماره ٦ خلاصه شده است .