Abstract:
خانه پدیدهای است حاصل کنش عوامل گوناگون؛ که فرهنگ و اجتماع در شکلدهی آن سهمی بزرگ دارند. در جوامع سنتی، این اثرپذیری در بعد فرهنگی بسیار بیش از امروز بوده که نتیجه، همسازی بیشتر با ساکنان و شرایط آنان بوده است.
شناخت جنبههای این برهمکنش میتواند زمینهساز به کارگیری آن مطابق با امروز باشد. از سوی دیگر، خانه های یک دوره تاریخی روشنکننده برخی جنبههای شرایط اجتماعی زمان خود نیز هستند. این پژوهش به منظور شناخت چگونگی تاثیرگذاری شرایط اجتماعی و اعتقادی ساکنان بر معماری و بهویژه سازماندهی فضاهای خانههای سنتی ایران در اصفهان عصر صفوی و دوره پس از آن شکل گرفته است.
پرسش این است که چه تفاوتهایی در سازماندهی و تزئینات خانههای بازرگانان مسلمان و ارمنی اصفهان در دوران حاکمیت سبک صفوی بوده است؟ اصول انتخابشده براساس منظر فرهنگی و اجتماعی و نیز آرای راپوپورت است که عوامل فرهنگی و اجتماعی را در شکلدهی بنا در اولویت و مهمتر از اقلیم، فنآوری و مواد ساختمانی میداند. این پژوهش با روش تاریخی - توصیفی و با هدف توسعهای و با بهرهگیری از اسناد، مطالعه میدانی و مصاحبه انجام شده است و یافتهها طبق روشی کیفی و از طریق مقایسه و تفسیر تحلیل شدهاند.
نتیجه گیری پس از تقسیم یافتهها به دو دسته کلی صورت گرفت: اصول اخلاقی و اعتقادی همچون محرمیت که چگونگی رعایت آن بسته به دین متفاوت بوده است و زمینه اقتصادی و اجتماعی که در دو دوره از حیات شهر اصفهان بررسی شد. مساعدشدن وضعیت سیاسی-اجتماعی کشور، سطح امنیت و بالا رفتن درآمدهای عمومی در این دو دوره زمینه ساخت خانههایی را فراهم آورد که وسعت و تزئیناتشان در دورههای آشفته پیش از آن نظیر نداشت. خانههای مورد بررسی ارامنه مربوط به دوره اول (عصر صفویان) و خانههای مسلمانان مربوط به دوره دوم هستند که بهدلیل تفاوت شرایط زمان، هرگز ازلحاظ ساخت و تزئینات، همپایه سرای بازرگانان ارمنی نیستند.
نتایجی که بهدست آمد، بهطور کلی نشاندهنده تاثیر آشکار شرایط اجتماعی در تفاوتها بود. اما موارد فرهنگی و اعتقادی که هر بار خود را بهگونهای نشان میدهند، اثر عمیقتر و ظریفتری دارند که معمولا در نگاه اول دیده نمیشوند. شکلگیری این الگوی ساخت براثر سالها تجربه و اصلاح براساس روش و شرایط زندگی بوده است.
The aim of this article is to investigate how social and religious conditions of residents have influenced the spatial arrangement of Iranian traditional houses in the Isfahan of Safavid and post-Safavid eras. The question is: what are the differences between Muslim and Armenian traders’ residences during the first period of Safavid style or Isfahani style (from the structural and decoration perspectives). The chosen principles are on the basis of cultural and social points of view and also the opinions of Rapoport who considers a more important role for cultural and social components in house shaping than other parameters such as climate، technology and construction materials. This project is conducted by a descriptive method using field research، based on interviews، as well as historical documents. At the end، the results are analyzed by a qualitative method applying comparison and interpretation procedure. After dividing findings into two general categories، the results are as following: first، the moral and religious principles such as privacy policies and faiths that depend on religious backgrounds. Second، the socio-economic background which was investigated in two periods of Isfahan life. Improvement of political and social situations، security level and rising of public incomes in these two eras paved the way for building houses whose space and decorations were unique compared to the previous turbulent periods. Armenians’ houses under investigation are related to the first period (Safavid era) whereas Muslims houses are related to the second period. Due to the time difference، these houses are never equal with Armenian houses regarding constructions and decorations. In general، the results obviously indicate a strong relationship between the differences and the social situations. However، the cultural and religious items have deeper and more subtle effects، which are not usually seen at the first glance. This model was formed during numerous years of experience and reformation of living patterns and circumstances.