Abstract:
تحقیق حاضر بر آن است تا عوامل خانوادگی و اجتماعی مؤثر بر رفتار بزهکارانه دانش آموزان را مورد بررسی قرار دهد. روش مورد استفاده ما روش پیمایشی و تکنیک جمعآوری دادهها پرسشنامه بوده است. حجم نمونه این تحقیق350 نفر بود. یافتههای تحقیق نشان داد که میان دینداری، میزان نظارت والدین بر فرزندان، تعهدات خانوادگی، پایگاه اقتصادی- اجتماعی و تعهدات آموزشگاهی با رفتار بزهکارانه دانش آموزان رابطهای معنادار و معکوس وجود دارد. همچنین نتایج تحقیق بیانگر وجود رابطه مثبت و معناداری بین معاشرت با دوستان بزهکار و رفتار بزهکارانه دانش آموزان بود. در تحلیل رگرسیون نیز 6 متغیر وارد مدل شدند و در مجموع 5/65 درصد از واریانس متغیر وابسته توسط متغیرهای مستقل تبیین شد.
Machine summary:
"اگر هدفهای مورد نظر فرد مراقبت شوند(یعنی خطر جرم بیشتر باشد) میزان جرم کاهش مییابد(های،2001، 206-209 به نقل از جلایی پور و دیگران، 1387، 81) 3- فرضیهها 1- به نظر میرسد بین سن دانش آموزان و رفتار بزهکارانه آنان رابطه معنیداری وجود دارد.
یکی از فرضیات تحقیق این بوده است که بین جنس دانش آموزان و رفتار بزهکارانه آنان رابطه معنی داری وجود دارد.
خروجی معادله رگرسیون مراحل متغیر وارد شده R² B Beta T Sig T گام اول معاشرت با دوستان بزهکار 355/0 385/0 620/0 72/10 000/0 گام دوم میزان نظارت والدین بر فرزندان 470/0 355/0- 410/0- 62/8- 000/0 گام سوم دینداری 543/0 295/0- 362/0- 32/6- 000/0 گام چهارم تعهدات خانوادگی 601/0 204/1- 338/0- 10/5- 010/0 گام پنجم خانواده بسامان 634/0 815/1 298/0 225/2 025/0 گام ششم پایگاه اقتصادی – اجتماعی 655/0 238/2- 198/0- 025/2- 037/0 تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان میدهد که6 متغیر معاشرت با دوستان بزهکار، میزان نظارت والدین بر فرزندان، دینداری، تعهدات خانوادگی، ساخت خانواده و پایگاه اقتصادی- اجتماعی که طی 6 گام وارد مدل رگرسیونی شدهاند، مجموعا بیش از 5/65 درصد از واریانس رفتار بزهکارانه دانش آموزان را تبیین میکنند.
همچنین تحلیل رگرسیون گامبهگام نشانداد که6 متغیر معاشرت با دوستان بزهکار، میزان نظارتوالدین بر فرزندان، دینداری، تعهدات خانوادگی، ساخت خانواده و پایگاه اقتصادی- اجتماعی که طی6 گام وارد مدل رگرسیونی شدهاند، مجموعا بیش از 5/65درصد از واریانس رفتار بزهکارانه دانشآموزان را تبیین کردند."