Abstract:
هدف پژوهش بررسی تأثیر رسانههای یادگیری الکترونیکی بر تقویت رفتار اجتماعی جوانان از دیدگاه اساتید و دانشجویان رشته کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی ساری بود، روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان و اساتید رشته کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری در سال تحصیلی 89-88 بود. نمونه آماری با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه برای دانشجویان برابر با 320 نفر و برای اساتید برابر با 30 نفر تعیین گردید که به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بسته پاسخ محقق ساخته بود که بر اساس فرضیههای تحقیق و به شیوه مقیاس لیکرت پس از بهدست آوردن اعتبار (88/0) اجرا شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آماری توصیفی از قبیل توزیع فراوانی، درصد فراوانی و جداول آماری مربوط بهآن استفاده شد. در بخش آمار استنباطی با توجه به ترتیبی بودن مقیاس اندازهگیری بهمنظور تأیید یا رد فرضیههای تحقیق، برای شش فرضیه اول از آزمون مجذور کای دو و برای دو فرضیه پایانی به دلیل مقایسه دو گروه مستقل از آزمون یومان- ویتنی استفاده شد. نتایج نشان داد که اینترنت از آنجائیکه میتواند میان فرهنگها و عقاید و تجربیات متفاوت و حوزه جغرافیایی مختلف ارتباط فعال برقرار سازد در تعاملات فردی جوانان مؤثر است. استفاده از انواع رسانههای الکترونیکی از جمله اینترنت موجب احساس توانمندی در جوانان و جلبتوجه از سوی افراد جامعه میشود و بنابراین بر تقویت منزلت اجتماعی جوانان نیز مؤثر میباشد. در مورد استفاده از پست الکترونیکی میتوان گفت که حس برقراری و انجام ارتباط گروهی را موجب میشود و بنابراین بر مسؤولیتپذیری جوانان در انجام فعالیتهای گروهی مؤثر میباشد. همچنین با توجه به حس مسؤولیتپذیری، انگیزه بالا و حساسیت زیاد زنان در استفاده از فنآوری روز، اساتید و دانشجویان زن بیشتر از مردان معتقد به تأثیرگذاری رسانههای یادگیری الکترونیکی بر تقویت رفتار اجتماعی جوانان بودند. در پایان با توجه به درک یکسان و مشترک اساتید و دانشجویان نسبت به اهمیت و ضرورت استفاده از فناوریروز در فعالیتهای آموزش و یادگیری در محیطهای علمی و دانشگاه، هر دو قشر جامعه نسبت به تأثیرگذاری رسانه یادگیری الکترونیکی بر تقویت رفتار اجتماعی جوانان نظرات مشترکی داشتند.
Machine summary:
"با توجه به مطالب بیانشده، این پژوهش با هدف بررسی تأثیر رسانههای یادگیری الکترونیکی بر تقویت رفتار اجتماعی جوانان از دیدگاه اساتید و دانشجویان رشته کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی ساری انجام شده است و به بررسی فرضیههای ذیل پرداخت: - فرضیه اول: از نظر دانشجویان اینترنت بر تعاملات بین فردی جوانان مؤثر است.
جدول 14: نتایج آزمون لامان- ویتنی برای بررسی تفاوت معنیداری میزان تأثیر رسانههای یادگیری الکترونیکی بر تقویت رفتار اجتماعی جوانان از نظر دانشجویان و اساتید نمونه تعداد نمونه میانگین رتبهها مجموع رتبهها اساتید 30 30/176 5289 دانشجویان 320 42/164 49326 3/417= مقدار لـامان ویتنی 448/0=P سطح احتمال مشاهده شده بر اساس جدول فوق، هر چند میانگین رتبه اساتید در تأثیرگذاری اینترنت بر رفتار اجتماعی جوانان کمی بیشتر از میانگین نظرات دانشجویان میباشد اما این مقدار تفاوت را آزمون لـامان ویتنی معنیدار نشان نداد.
اما تحلیلهای آماری انجام شده از طریق آزمون لـامان– ویتنی در مورد تفاوت معنادار میزان تأثیر رسانههای یادگیری الکترونیکی بر تقویت رفتار اجتماعی جوانان بر حسب جنسیت نشان داد که نسبت این تأثیرگذاری در زنان بیشتر از مردان بود و همچنین تفاوت معنیداری بین نظرات دانشجویان و اساتید وجود ندارد.
همچنین در رابطه با فرضیه هشتم پژوهش میتوان گفت که اساتید و دانشجویان در تأثیرگذاری رسانه یادگیری الکترونیکی بر تقویت رفتار اجتماعی جوانان با هم نظرات یکسان و مشترکی داشتند و این امر میتواند ناشی از پی بردن هر دو قشر جامعه نسبت به اهمیت و ضرورت استفاده از این فنآوری روز در فعالیتهای آموزشی و یادگیری در محیطهای علمی و دانشگاه باشد."