Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین رضایت شغلی وعوامل جمعیت شناختی بارضایت زناشویی در بین دبیران زن و مرد مقطع متوسطه انجام گرفت. روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعه پژوهش شامل کلیه دبیران متاهل مقطع متوسطه شهرستان دهدشت بود. نمونه شامل 260 نفر (170 نفر مرد و 90 نفر زن) بودند که به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا و رضایت زناشویی انریچ بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون t گروههای مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون انجام گردید. نتایج نشان داد که بین رضایت شغلی و رضایت زناشویی رابطه معناداری وجود دارد، اما بین سطح تحصیلات و جنسیت با رضایت زناشویی رابطه معناداری وجود ندارد. رضایت شغلی توانستند 037/0درصد واریانس مربوط به رضایت زناشویی را تبیین کند. نتایج آزمون tگروههای مستقل نشان داد که بین زنان و مردان از نظر میزان رضایت زناشویی و رضایت شغلی تفاوت معناداری وجود ندارد.
Machine summary:
"یافته ها برای بررسی فرضیه اول پژوهشی که بیان می کند بین سبک های هویت و تفکر انتقادی رابطه وجود دارد، اطلاعات به دست آمده با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند که نتایج به دست آمده در جدول زیر قابل مشاهده می باشد.
f سطح معناداری تفکر انتقادی پایه 16 94/9 28/2 25/0- 68 79/0 انسانی 52 15/10 18/3 اطلاعاتی پایه 18 66/40 64/3 129/0 68 89/0 انسانی 52 5/40 05/5 هنجاری پایه 18 77/34 04/5 07/0- 68 94/0 انسانی 52 86/34 41/4 سردرگم پایه 18 83/25 4 7/1 68 09/0 انسانی 52 78/23 5/4 تعهد پایه 16 93/39 07/4 06/1 66 29/0 انسانی 52 25/38 9/5 تحلیل پایه 18 05/3 1/1 19/2 68 03/0 انسانی 52 3/2 29/1 ارزیابی پایه 18 66/4 68/1 09/0 68 92/0 انسانی 52 6/4 14/2 استنتاج پایه 18 22/2 26/1 72/2- 68 008/0 انسانی 52 23/3 38/1 قیاس پایه 18 44/5 855/0 29/2 68 025/0 انسانی 52 3/4 03/2 استقراء پایه 18 55/3 88/1 39/1- 68 16/0 انسانی 52 28/4 93/1 نتایج به دست آمده در مورد فرضیه های چهارم و پنجم پژوهشی با استفاده از آزمون تی نشان می دهد که از بین سبک های هویت و مقیاس های تفکر انتقادی، در مقیاس تحلیل (سطح معناداری 03/0)، مقیاس استنتاج (سطح معنادری 008/0) و مقیاس قیاس (سطح معناداری 025/0) بین دو گروه علوم انسانی و علوم پایه تفاوت معناداری وجود دارد به گونه ای که در میانگین نمرات گروه علوم پایه بیشتر از علوم انسانی می باشد.
(2003), The effects of communication medium on argumentation and the development of critical thinking International, Journal of Educational Research, Volume 39, Issue 8, 861-871."