Abstract:
به لحاظ نقش بسیار پراهمیت بازارهای دوره ای محلی در اقتصاد روستایی استان گیلان، تغییر و تحول در این بازارها بر اقتصاد جامعه روستایی منطقه تاثیرگذار خواهد بود. این تحقیق به منظور بررسی موقعیت این بازارها و مشکلات پیش روی آن ها و ارائه روش های مناسب برای برون رفت از این مشکلات انجام شده است. روش تحقیق، توصیفی تحلیلی در غالب کمی، و ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه بوده است. روایی تحقیق با کمک متخصصان و پایایی تحقیق با استفاده از آلفای کرونباخ تاییدگردیده است. همچنین از نرم افزار SPSS برای پردازش اطلاعات استفاده شده است. حجم جامعه آماری از طریق فرمول کوکران در دو جامعه خریداران و فروشندگان به دست آمده است که خریداران 400 نفر و فروشندگان 300 نفر بودند. روش نمونه گیری برای انتخاب شهر دارای بازار، نمونه گیری طبقه ای و برای انتخاب نمونه ها در خریداران نمونه گیری اتفاقی و فروشندگان نمونه گیری تصادفی سیستماتیک بوده است. همچنین برای توصیف داده ها از درصد، میانگین و انحراف معیار و برای تحلیل داده ها از آزمون های ویلکاکسون و کروسکال والیس استفاده شد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که قیمت، کیفیت، تنوع محصول، برخورد مناسب فروشندگان و نظم و انضباط بازارهای دوره ای محلی از مغازه ها/فروشگاه ها مناسب تر است و در مقابل وضعیت بهداشتی آن ضعیف تر می باشد. همچنین نتایج بررسی بازار دوره ای محلی مشخص می نماید که خدمات ارائه شده در بازارهای مختلف متفاوت بوده و در پیر بازار از همه نامناسب تر و در پره سر بهترین وضعیت وجود دارد.
Machine summary:
همچنین نتایج بررسی بازار دورهای محلی مشخص مینماید که خدمات ارائه شده در بازارهای مختلف متفاوت بوده و در پیر بازار از همه نامناسبتر و در پره سر بهترین وضعیت وجود دارد.
مقدمه امروزه به رغم توسعة تجارت در شهرها و روستاها، هنوز برای مبادلة کالاهای کشاورزی و مواد مصرفی، بازارهای دورهای محلی تشکیل میشود، زیرا هم امکان عرضة مستقیم محصولات تولیدی در این نوع بازارها برای تولیدکنندگان فراهم است و هم از هزینههای فروش و بازاریابی کشاورزان به دلیل فروش مستقیم محصولاتشان کاسته میشود.
جدول 7- مقایسه بازارهای دورهای محلی با مغازهها/فروشگاهها از دید خریداران {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 1:خیلی خوب، 2:خوب، 3:بد، 4:خیلی بد ماخذ:کارمیدانی نگارندگان:1389 ب-کیفیت خدمات ارائه شده در بازار یکی از مشکلات بازارهای دورهای محلی نبود امکانات خدماتی مناسب به شرکتکنندگان در بازار است.
جدول 8- دیدگاه فروشندگان در مورد وضعیت خدمات ارائه شده در بازارهای دورهای محلی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 1:خیلی خوب، 2:خوب، 3:متوسط، 4: بد، 5:خیلی بد ماخذ:کارمیدانی نگارندگان:1389 5-2.
یافتههای تحلیلی تحقیق جهت بررسی دیدگاه خریداران نسبت به کیفیت خرید از بازارهای دورهای محلی در مقایسه با مغازهها/فروشگاهها از آماره ویلکاکسون [11] استفاده میشود (جدول 9).
جدول 9- مقایسه دیدگاه خریداران نسبت به وضعیت بازارهای دورهای محلی و مغازهها/فروشگاهها براساس آماره ویلکاکسون {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} *در سطح 05/0 معنیدار است.
جدول 10- مقایسه دیدگاه فروشندگان نسبت به وضعیت خدمات ارائه شده در شهرهای مختلف دارای بازار دورهای محلی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} *در سطح 05/0 معنیدار است.