Abstract:
با رشد آگاهی های مصرف کنندگان، عوامل متعددی در شکل دهی به رفتار آنان نقش دارند که در این مقاله به نقش دو عامل یعنی ملی گرایی مصرفی و اثر کشور مبداء با عنایت به انواع مختلف کالاها یعنی کالاهای بادوام یا مصرفی وکالاهای لوکس و ضروری توجه گردیده است. متغیرهای مورد بررسی در این تحقیق شامل ملی گرایی مصرفی، ادراک افراد از کیفیت و قصد خرید کالاها بودند. جامعه آماری تحقیق مصرف کنندگان کالاهای مذکور در شهر مشهد بودند که از میان آن ها، نمونه ای 276 تایی با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی انتخاب شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از روش های آماری مقایسه میانگین های دو جامعه، آزمون اندازه های تکراری، آزمون فریدمن و رگرسیون چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که ادراک از کیفیت کالاهای داخلی در بین کالاهای مختلف یکسان نیست و نسبت به کالاهای مصرفی و ضروری ساخت کشورمان دیدگاه مثبت تری نسبت به کالاهای بادوام و لوکس وجود دارد. ملی گرایی مصرفی نیز بر ادراک افراد از کیفیت و قصد خرید طبقات کالایی گوناگون داخلی اثرگذار است. اثر کشور مبداء تایید شد اما رابطه متقابل ملی گرایی مصرفی و اثر کشور سازنده تایید نگردید. در پایان با توجه به نتایج حاصله، توصیه های کاربردی ارائه شده و نیز پیشنهادات برای تحقیقات آتی به همراه محدودیت های کار دیده می شود.
Machine summary:
رابطه ملیگرایی مصرفی و اثر کشور مبداء در ادراک افراد از کیفیت طبقات کالایی مختلف در شهر مشهد محمد حقیقی دانشیار گروه مدیریت بازرگانی – دانشکده مدیریت- دانشگاه تهران mhaghighi@ut.
com ملیگرایی مصرفی / اثر کشور مبداء / طبقات کالایی / ادراک از کیفیت / قصد خرید چکیده با رشد آگاهیهای مصرفکنندگان، عوامل متعددی در شکلدهی به رفتار آنان نقش دارند که در این مقاله به نقش دو عامل یعنی ملیگرایی مصرفی و اثر کشور مبداء با عنایت به انواع مختلف کالاها یعنی کالاهای بادوام یا مصرفی وکالاهای لوکس و ضروری توجه گردیده است.
مطالعه آنان در انگلستان و با مقایسه کالاهای این کشور با کشورهای خارجی برای هشت طبقه کالایی منتخب صورت گرفت و نشان داد که ارتباط ملیگرایی مصرفی و اثر کشور سازنده در میان طبقات کالایی مختلف متفاوت است.
در بخش اول نگرش نسبت به کیفیت کالاها بر اساس طیف پنج تایی لیکرت و در بخش دوم قصد خرید آنها از کالاهای هر کشور به صورت رتبهبندی شده و در نهایت ملیگرایی مصرفی با آزمون استاندارد آن که شامل هفده سوال است [6] مورد سنجش قرار گرفت.
جدول 4- نتایج آزمون مقایسه میانگینها برای فرضیه 3 {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در شکل (3) کیفیت ادراک شده از کالاهای کشورهای موردنظر و میانگین قصد خرید از هر کشور دیده میشود.
"Domestic Country Bias, Country-Of-Origin Effects, and Consumer Ethnocentrism: a Multidimensional Unfolding Approach", Journal of the Academy of Marketing Science, 32(1), pp.