Abstract:
امروزه بیشتر سازمان ها در جستجوی یافتن عوامل ایجاد مزیت رقابتی هستند. توانمندی در توسعه محصول جدید، در زمره قابلیت های مزیت آفرین و نقطه کانونی رقابت پذیری بسیاری از صنایع است و در حقیقت محصولات جدیدتر رشد و سودآوری را افزایش داده و مزیت رقابتی برای شرکت ها فراهم می نماید. مقاله حاضر درصدد بررسی رابطه توسعه محصول جدید و مزیت رقابتی در صنایع غذایی منتخب استان آذربایجان شرقی می باشد. مدل مفهومی تحقیق (روابط انواع توسعه محصول و ابعاد مزیت رقابتی) براساس مطالعات نظری و تجربی تدوین یافته است و پرسش نامه ای مناسب برای سنجش و اندازه گیری متغیرهای تحقیق طراحی گردیده است، بعد از تایید روایی و پایایی، پرسش نامه ها در میان نمونه آماری (منتخب مدیران صنایع غذایی استان) توزیع گردیده و اطلاعات جمع آوری شده وارد نرم افزار spss و lisrel گردیده است و روی این داده ها تحلیل عاملی انجام گرفته، یافته های آماری نشان می دهد که توسعه محصول (تدریجی و بنیادی) هر دو نوع، تاثیر محسوسی بر مزیت رقابتی دارد. نوآوری در محصول با بهبود کیفیت، افزایش کارایی، پاسخگویی به مشتریان و انعطاف پذیری، قدرت رقابت پذیری شرکت را تقویت نموده و موقعیت برتری برای آن در بازار ایجاد می نماید.
Machine summary:
بررسی توسعه محصول جدید و رابطه آن با مزیت رقابتی (مطالعه موردی: صنایع غذایی منتخب استان آذربایجان شرقی) ساناز سلطانی کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی soltani_management@yahoo.
مدل مفهومی تحقیق (روابط انواع توسعه محصول و ابعاد مزیت رقابتی) براساس مطالعات نظری و تجربی تدوین یافته است و پرسشنامهای مناسب برای سنجش و اندازهگیری متغیرهای تحقیق طراحی گردیده است، بعد از تأیید روایی و پایایی، پرسشنامهها در میان نمونه آماری (منتخب مدیران صنایع غذایی استان) توزیع گردیده و اطلاعات جمعآوری شده وارد نرمافزار spss و lisrel گردیده است و روی این دادهها تحلیل عاملی انجام گرفته، یافتههای آماری نشان میدهد که توسعه محصول (تدریجی و بنیادی) هر دو نوع، تأثیر محسوسی بر مزیت رقابتی دارد.
با توجه به ادبیات تحقیق و مطالعات انجام یافته، فرضیههای تحقیق حاضر به صورت رابطه بین انواع توسعه محصول (بنیادی و جزئی) و ابعاد مزیت رقابتی شامل (کارایی، کیفیت، انعطافپذیری و پاسخگویی به مشتریان) تدوین یافتند.
فرضیههای تحقیق به صورت زیر تنظیم شده است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 1- مدل مفهومی تحقیق 1- 1- بین توسعه محصول جدید و بهبود مزیت رقابتی رابطه معنیدار وجود دارد.
2- بین ابعاد توسعه محصول جدید با ابعاد بهبود مزیت رقابتی رابطه معنی دار وجود دارد.
به این ترتیب روابط توسعه جزئی محصول با هریک از ابعاد مزیت رقابتی به عنوان یک متغیر قابل مشاهده به مدل وارد شده است.
مدل نهایی تحقیق فرضیه اصلی تحقیق: بین توسعه محصول جدید و بهبود مزیت رقابتی رابطه معنی دار وجود دارد.
6. Jimenez, Valle and Hernandez-Espallardo, 2008.
Ireland, Hitt and Sirmon, 2003.