Abstract:
تعامل والد- کودک به ویژه نوع دلبستگی میان مادر و کودک» اساس روابط اجتماعی و
سلامت روانی کودک را در سالهای بعد پیریزی میکند. هدف از پژوهش حاضر مطالعة
رابطة بین سبکهای دلبستگی با هوش هیجانی و اضطراب امنحان است. جامعه آمار ی آن
دانش آموزان پسر دور دبیرستان شهرستان ازنجان در سال تحصیلی ۸۸-۸۹ به حجم ۲۶6
نفر بودند که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. آزمودنیها به سه پرسشنامة
سبک دلبستگی هازان شور (AAQ) هوشل هیجانی برادبری وگریوز و سیاهة اضطراب
استحان (آTAI) پاسخ دادند.برای تحلیل دادهها از روشها ی آماری تحلیل واریاشس یک طرفه و
آزمون تعقیبی شفه استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان دادند که بین میزان هوش هیجانی
افراد با سبکهای,دلبشنگی متفاوت, تفاوت معنادار وجود دارد؛ به گونهای که دانش آموزان
با سیک دلبسته آیمن در مقایسه با دانش آموزان با سبک دلبسته ناایمن (اجتتابی و اضطرابی
- دوس وگرا) از هوش هیجانی بالاتر برخوردارند. همچنین بین میانگینهای مژلفههای موش
هیجانی (خودآگاهی» خودمدیرینی» آگاهی اجنماعی و مدیریت ارتباط) به غی راز
حودآگاهی در دانش آموزان با سبکهای دلبستگی سه گانه نفاورت معنادار به ادست آمد. بین
میزان اضطراب امنحان افراد با سبکهای دلبسنگی متفاوت» نفاوت معنادار وجود به
طوری که میزان اضطراب امتحان در دانشآموزان با سبک دلبسته ایمن کمتر از دانشآموزان
با سبک دلبسته تلایمن بود.
The interaction between parents and children particularly the attachment of mothers to their children forms the basis for social relationships and children's mental health in the following years of life. The purpose of the present study is to investigate the relationship between attachment styles، emotional intelligence and test anxiety. The target population of the study comprised Zanjani high school boy students in 2009-2010 academic year. Simple random sampling method was utilized and 244 subjects were chosen. The participants completed Hazan and Shaver's attachment style questionnaire (AAQ)، Bradberry and Greaves' emotional intelligence questionnaire، and Test Anxiety Inventory (TAI). The data were analyzed through one-way analysis of variance and Scheffe's Test. The findings of the study revealed that there is a significant difference between the emotional intelligence degree of individuals with different patterns of attachment. More specifically، students with secure pattern of attachment possess higher emotional intelligence compared to those with insecure attachment style (avoidant and anxious-ambivalent). In addition، there is a significant difference between the means of emotional intelligence components (selfmanagement، social awareness and relationship management) among students who have different patterns of attachment. Self-awareness، as a component of emotional intelligence، did not yield the same result and was an exception in this regard. There is a significant difference between the extent of test anxiety among individuals with different patterns of attachment. In fact، students with secure attachment style have less test anxiety compared to the ones who have insecure pattern of attachment.