Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی مفهوم «یادگیری برای باهم زیستن» در برنامه درسی مدارس ابتدایی کشور بر پایه چارچوب یونسکو می باشد. به منظور دستیابی به چنین هدفی از رویکرد کیفی، استراتژی پیمایشی و روش توصیفی از نوع تحلیل محتوا استفاده شد. در این پژوهش جامعه آماری مورد نظر شامل تمامی کتاب های درسی پایه های چهارم و پنجم دوره ابتدایی بود که در سال 1389 چاپ شده اند. در این ارتباط و در راستای پاسخ به سوالات تحقیق، با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند کتاب های درسی بخوانیم و بنویسیم، تعلیمات اجتماعی و هدیه های آسمانی در پایه های چهارم و پنجم ابتدایی به عنوان نمونه متن درسی مرتبط با سوژه مورد مطالعه انتخاب گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها هم علاوه بر روش تحلیل محتوا «تحلیل مقوله-ای» از روش تحلیل محتوای آنتروپی شانون نیز بهره گیری شد. نتایج حاصل از تحلیل محتوای کتاب های درسی نشان می دهد که در میان مقولات آموزش صلح بیشترین تاکید بر روی مولفه های احساس مسئولیت در برابر دیگران، همکاری و شجاعت بوده است که در مولفه ی احساس مسئولیت به احساس مسئولیت در برابر دیگران و اموال آنها و احساس مسئولیت در برابر خانواده و در مولفه ی همکاری به همکارهای بشر دوستانه و همکاری تیمی و در مولفه ی شجاعت به شجاعت روحی بیشتر پرداخته شده است و در آموزش چند فرهنگی نیز بیشترین تاکید بر روی مولفه ی مطالعه ی فرهنگ کشورهای دیگر و انعکاس تنوع قومی، مذهبی و محیطی به ویژه زبان و وضع طبیعی کشورهای همسایه بوده است و در مولفه ی انعکاس تنوع قومی و مذهبی و محیطی بیشترین تاکید بر روی مذهب رسمی کشور و تنوع محیط زندگی، جاذبه های طبیعی و تنوع آب و هوا در ایران بوده است.
This study aims to examine the concept of learning to live together in Iran's national curriculum for primary schools and determining the extent to which school's curriculum is emphasized on this concept with particular reference to peace and multicultural education as two important components of learning to live together framework. Using content analysis as a platform for data collection, however, textbooks were analyzed based on nine conceptual elements which could cover all dimensions of peace education and multicultural education. Purposefully we focused on three textbooks in grades 4 and 5 which seemed to be the most relevant subjects to the research field of study. These consisted of reading and writing, civic education and religious studies. In order to examine the extent to which textbooks are emphasizing learning to live together, both quantitative and qualitative measures were applied. The findings revealed although Iran has been privileged as a multicultural country but due to its highly centralized educational system ruled by hardliners the textbooks are not paying attention to cultural diversification of the country importantly while they have highlighted the country' formal religion, attractiveness of its environment and different climates. Additionally although, the textbooks have emphasized on courageousness and self-sacrifice for the nation but encouraging peaceful solutions for conflicts and disagreements has not been emphasized as it is expected.