Abstract:
علی رغم تاکید بر ماهیت علم به عنوان هدف اساسی آموزش علوم، تاکید متون درسی و معلمان بر به خاطرسپردن و انتقال حقایق علمی است. به دلیل وابستگی معلمان، به کتاب درسی ضروری است کتاب درسی نگاه دقیقی از ماهیت علم ارائه کند. هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب درسی علوم براساس ماهیت علم و تعیین میزان پرداختن به مولفه های ماهیت علم درآن است. کتاب درسی علوم تجربی سوم راهنمایی به عنوان نمونه و مقوله های ماهیت علم به عنوان ابزار تحلیل انتخاب شدند. نتایج نشان داد بخش های مختلف کتاب درسی علوم به ابعاد مختلف ماهیت علم به طور متوازن نپرداخته است، بیشترین میزان توجه مربوط به مقوله علم به منزله مجموعه ی دانش (41%) و علم به منزله پژوهش (39%) است. به دو مقوله ی دیگر یعنی علم به عنوان روش تفکر و تعامل علم با فناوری و جامعه هر کدام حدود 10 درصد و در مجموع 19 درصد پرداخته شده است که نشان از این امر دارد که دانش-آموزان با علم بیش از همه به عنوان مجموعه ای از دانش ها روبه رو می شوند و چندان دور از انتظار نیست که نتوان انتظار تفکر، نوآوری و فعالیت فناورانه از آن ها داشت.
In spite of the importance of the nature of science (NOS) as a principal goal of science education، students do not have an authentic view of NOS. Mostly، science textbooks and teachers’ emphasis are on memorizing scientific facts. Due to the teachers’ dependence on textbooks in teaching science، it is essential that these learning materials represent an accurate view of the nature of science. So NOS should be included throughout the content of science textbooks. This study conducted in order to analyzing the content of 8th grade science textbook for determining the inclusion of different aspects of the nature of science. The conceptual framework for content analysis was used in 4 aspects: a) science as a body of knowledge، b) science as a way of investigating، c) science as a way of thinking، and d) science and it''s interactions with technology and society. The results indicate science textbook has not completely and adequately addressed the categories and elements of the the nature of science. The textbook emphasizes on science as a «body of knowledge” (41%)، “investigative nature of science” (39%)، “a way of thinking” (10%) and “interaction of science، technology، and society (STS)” about 10% respectively. Findings show students meet science as a body of knowledge more than other categories. So it is expected that students can not think in good manner creatively and with appropriate interactions with technology and society.