Abstract:
در گردهمایی جهانی سران در سال 1382 که در راستای جامعه اطلاعاتی جهانی تحقق یافت، شهرهای الکترونیک به عنوان بخشی از جامعه اطلاعاتی مورد توجه ویژه قرار گرفته است. شهرهای الکترونیک نرم افزار، سخت افزار و بستر مورد نیاز را برای دسترسی شهروندان در تمامی اوقات شبانه روز به پایگاه های داده خدمات دولتی و بخش خصوصی بر روی شبکه وب فراهم می آورند. در دهه گذشته در ایران نیز تلاش هایی در راستای ایجاد شهر الکترونیک شده که تلاش برای ایجاد شهرهای الکترونیک کیش، مشهد و شیراز از ان جمله اند. اما متاسفانه به دلایل زیادی این شهرها به شکل صحیح شکل نگرفته اند. موفقیت این تلاش ها تا حد زیادی وابسته به میزان استفاده کاربران هدف (شهروندان) دارد. با وجود اینکه دولت ها به صورت نسبی سطح خوبی از شفافیت و گستره ی مناسبی از روش های نوآورانه خدمت رسانی را ارائه می کنند اما برخی از مردم نسبت به استفاده از فناوری اطلاعات در ارتباط با دولت، شهرداری و یا بخش خصوصی بد گمان باقی می مانند، به طوری که بهره مندی از خدمات شهر الکترونیک به خصوص در ایران به شدت وابسته به میزان اعتماد کاربران است. به همین دلیل هدف از این پژوهش تعیین عواملی است که می توانند اعتماد شهروندان را نسبت به خدمات شهر الکترونیک افزایش دهد. روش تحقیق، پیمایشی و از نوع پژوهش های کاربردی است که از تکنیک های پرسشنامه و اسناد و منابع کتابخانه ای و رگرسیون چندگانه به منظور تدوین و آزمون فرضیه ها استفاده شده است. یافته های تحقیق حاکی از ان است که مولفه هایی نظیر ادراک بالاتر شهروندان از تکنولوژی و قابلیت اعتماد سازمان، کیفیت ارتباطات صوتی و تصویری و سهولت استفاده و سودمندی خدمات الکترونیک، سنوات تجربه ی اینترنتی، تمایل عمومی به اعتماد، اعتماد به دولت، اینترنت و خرید اینترنتی، به طور مستقیم اعتماد به شهر الکترونیک را افزایش می دهند. در مقابل عواملی نظیر سن و نگرانی از ورود به حریم خصوصی تاثیر منفی بر روی اعتماد دارند.
Machine summary:
"Rotter,1967 انتظاری که یک فرد یا گروه دربارهی اینکه سخن، قول و یا بیانیهی شفاهی یا کتبی فرد یا گروه دیگر قابل اتکا است دارد Mayer & Davis,1995,pp709-734 تمایل فرد به آسیب پذیر بودن در مقابل عملکرد طرف مقابل، بر اساس این تصور که طرف مقابل، فعالیت مورد انتظار وی را بدون کنترل و نظارت مستقیم انجام خواهد داد Rousseau&others,1998 اعتماد یک وضعیت روانشناختی است که در برگیرندهی قصد و تصمیم پذیرفتن آسیب پذیری است بر اساس انتظارات مثبت از نیتها یا رفتار طرف دیگر Grandison & Sloman,2000 اعتماد یک اعتقاد راسخ در صلاحیت یک موجودیت است که آن موجودیت دقیق، ایمن و قابل اعتماد عمل مینماید Mui & others,2002 اعتماد یک انتظار ذهنی است که یک عامل دربارهی رفتار آیندهی دیگری بر مبنای سابقهی برخوردهایشان دارد Olemendilla & others,2005 اعتماد طرف A به طرف Β برای خدمت X یک اعتقاد قابل اندازهگیری از A است که Β برای یک دورهی زمانی مشخص در یک زمینهی مشخص به طور دقیق عمل مینماید (در ارتباط با خدمت X) : Grandison & Sloman جدول 2: رویکردهای مطرح در اعتماد از نظر اندیشمندان (مأخذ: نگارنده) توضیحات رویکرد منبع تمرکز آن بر روی اعتبار عامل و تأثیر آن بر تراکنشها است اقتصادی Cave,2005/Guerra&others,2003 تمرکز آن برای روی استراتژیهای ترغیب مشتری و اعتمادسازی است مدیریتی Fogg,2002 تمرکز آن بر روی ارتباط بین مهندسی واسط کاربر، قابلیت استفادهی سیستم و عکسالعملهای کاربران تعامل انسان کامپیوتر Lee &others,2000 اعتماد به عنوان پدیدهای میان فردی و گروهی مورد مطالعه قرار گرفته است جامعه شناسی Scott,1980 تمرکز بر روی انطباق با تکنولوژیهای جدید است تکنولوژیکال Misztal,1996 شهر الکترونیک شهر الکترونیک شهری است که در ان دسترسی الکترونیکی شهروندان به کلیه ادارات و اطلاعات مختلف مورد نیاز به صورت شبانه روزی، به شیوه ای با ثبات، قابل اطمینان، امن و محرمانه انجام پذیرد (جلالی، 1382: 16)."