Abstract:
هدف پژوهش حاضر پیش بینی بهزیستی و درماندگی روان شناختی دانشجویان بر اساس مولفه های باورهای فراشناختی بود. در یک طرح توصیفی مقطعی واپس نگر، 224 نفر (116 نفر دختر و 108نفر پسر) از دانشجویان دانشگاه سمنان به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی، مقیاس سلامت روانی (MHI-38) و پرسشنامه باورهای فراشناختی (MCQ-30) را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از همبستگی و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که بین باورهای مثبت درباره نگرانی، باورهایی درباره کنترل ناپذیری و خطر افکار، باورهایی درباره نیاز به کنترل افکار و وقوف شناختی با بهزیستی روان شناختی همبستگی منفی معنادار و بین این متغیرها با درماندگی روان شناختی همبستگی مثبت معنادار وجود داشت. باورها درباره نیاز به کنترل افکار، باورها درباره کنترل ناپذیری و خطر افکار، و وقوف شناختی قادرند تغییرات مربوط به بهزیستی روان شناختی دانشجویان را پیش بینی کنند و در مجموع 32 درصد بهزیستی روان شناختی را تبیین می نمایند. وقوف شناختی، باورها درباره کنترل ناپذیری و خطر افکار، و باورهای مثبت درباره نگرانی قادرند تغییرات مربوط به درماندگی روان شناختی دانشجویان را پیش بینی کنند و در مجموع 36 درصد درماندگی روان شناختی را تبیین می نمایند. بر اساس نتیجه گیری، باورهای مثبت درباره نگرانی، باورها درباره کنترل ناپذیری و خطر افکار، باورها درباره نیاز به کنترل افکار و وقوف شناختی در کاهش بهزیستی و افزایش درماندگی روان شناختی دانشجویان مهم هستند.
components of Metacognitive beliefs. In a retrospective، cross-sectional، descriptive design، 224 college students، 116 female and 108 male students، in Semnan University were selected through simple random sampling، and completed the Demographical Information Questionnaire، Mental Health Inventory (MHI-38)، and Metacognitions Questionnaire(MCQ-30). The data were analyzed through correlation coefficient and stepwise multiple regression. Results showed that there was a significant negative relationship between positive beliefs about worry، beliefs about Uncontrollability and danger of thoughts، beliefs about the need in controlling the Thoughts، cognitive self-consciousness and psychological well-being. Furthermore، there was a significant positive relationship between the above mentioned variables and psychological distress. Beliefs about the need in controlling the thoughts، beliefs about Uncontrollability and danger of thoughts، and cognitive self-consciousness are capable of predicting psychological well-being in college students; they، in total، account for 32% of psychological well-being. Cognitive self-consciousness، beliefs about Uncontrollability and danger of thoughts، and positive beliefs about worry are capable of predicting psychological distress in college students; they، in total، account for 36% of psychological distress. Based on the results of this study، it can be concluded that positive beliefs about worry، beliefs about Uncontrollability and danger of thoughts، beliefs about the need in controlling the thoughts، and cognitive self-consciousness are important factors in decreasing psychological well-being and in increasing psychological distress in college students.