Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی احساس انسجام روانی در رابطهی سبک های دلبستگی با خودتنظیمی دانش آموزان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه ی آماری شامل کلیهی دانش آموزان دختر پایهی دوم و سوم متوسطه شهرستان کازرون در سال تحصیلی 91-90 به تعداد 1319نفر بود، که 255 نفر به عنوان نمونه، با روش نمونه گیری طبقه ای نسبی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده شامل؛ پرسشنامهی سبک دلبستگی هازن و شیور، پرسشنامهی خودتنظیمی و مقیاس تجدید نظر شدهی احساس انسجام فلنسبرگ بود. داده ها با بهره گیری از روش های همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک راهه، رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر و با استفاده از نرم افزار 16spss و Liseral مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج به دست آمده نشان داد که سبک دلبستگی ایمن و خودتنظیمی با میزان احساس انسجام روانی رابطهی مستقیم و معنادار، و سبک دلبستگی دوسوگرا با احساس انسجام روانی و خودتنطیمی رابطهی منفی و معنادار دارند.
The aim of the present study was to investigate the moderator role of sense of coherence in the relationship between attachment style and selfregulation in students. The current study is of descriptive correlational design. The statistical population of this study was 1319 females of the second and third grade students of high school at Kazeroon in 2011-2012 academic years. 255 of them were chosen through relative stratified sampling. Adult attachment questionnair's hazan & shaver، Self-Regulation Questionnaire، Flensburg’s Sense of coherence scale، were used. Data were analyzed using Pearson correlation، one way analysis of variance، Multiple Regression analysis، and path analysis by SPSS 16 and Liseral softwares. The results showed a direct significant relationship between secure attachment style and self-regulation and sense of coherence. Final results showed a significant negative relationship between ambivalent attachment style and sense of coherence and self-regulation.