Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی الگوی پدیدارشناختی نشانههای وسواسی- اجباری در شهر رشت بود. در قالب یک بررسی مقطعی، 255 بیمار مبتلا به اختلال وسواسی- اجباری از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و پس از دریافت تشخیص اختلال وسواسی- اجباری توسط روانپزشک، از نظر نشانهها و شدت اختلال، با استفاده از مقیاس وسواسی-اجباری ییلبراون مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج بیانگر آن بود که وسواسهای آلودگی و پرخاشگرانه، و اجبارهای شستشو/تمیز کردن و وارسی، بیشترین درصد فراوانی و وسواسهای جمع/ انبار کردن و جنسی، و اجبارهای شمارش و جمع/ انبار کردن، کمترین درصد فراوانی را در بین سیزده گروه نشانهی وسواسی- اجباری داشتند. بیماران مجرد، وسواس مذهبی و اجبار تکرار کردن بیشتری از بیماران متاهل داشتند. نگرانی دربارهی کثیفی یا میکروب و شستن زیاد یا تشریفاتی دست، شایعترین نشانهی وسواسی- اجباری بودند. همچنین بین بیماران مرد و زن تفاوتهایی مشاهده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که الگوی پدیدارشناختی نشانههای وسواسی- اجباری در این نمونه از بیماران ایرانی مبتلا به اختلال وسواسی- اجباری شباهتها و تفاوتهایی با الگوی پدیدارشناختی مشاهده شده در مطالعات و جوامع دیگر دارد.
This research aimed to study the phenomenological pattern of obsessive-compulsive symptoms. In a cross-sectional study، 255 patients with obsessive-compulsive disorder were selected by Convenience sampling and were evaluated by Yale-Brown Obsessive Compulsive Scale in terms of symptoms and severity of OCD. Obsessions of contamination، aggressive، compulsions of washing/cleaning and checking had the highest percentage of frequency، and Obsessions of hoarding، sexual and compulsions of counting and hoarding had the lowest percentage of frequency among the thirteen groups of obsessive-compulsive symptoms. Single patients had religious obsession and repetition compulsion more than married patients. Concerns with the dirt and germs and excessive or ritualized hand washing were the most prevalent obsessive-compulsive symptom. Also، some differences were observed between the male and female patients. The obtained results showed that the phenomenological pattern of the obsessive-compulsive symptoms observed in this sample of the Iranian patients with OCD had some similarities and differences with the phenomenological pattern observed in other studies and societies.