Abstract:
در این پژوهش به بررسی رابطه مشارکت اجتماعی با مدارای اجتماعی میپردازیم. برای بررسی مدارای اجتماعی از تقسیمبندی وگت، و برای سنجش مشارکت اجتماعی از نظریههای حوزه مشارکت استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه پیامنور مشگین شهر در استان آذربایجان شرقی (3041 نفر) را شامل بوده که با استفاده از فرمول کوکران، 307 نفر آنها به عنوان حجم نمونه تحقیق انتخاب شدهاند. ابزار گردهآوری دادهها پرسشنامه محققساخته بوده است. نتایج یافتهها نشان داد که میزان مدارای اجتماعی با مشارکت اجتماعی و ابعاد سهگانه آن دارای همبستگی مستقیم معنی دار می باشد، ولی مشارکت و مدارای اجتماعی براساس وضعیت تاهل دانشجویان معنی دار نبود. در متغیرهای زمینهای، مقطع تحصیلی تاثیر معناداری بر روی مدارای اجتماعی داشته است. در نهایت، تحلیل رگرسیون نشان داد که 8/12 درصد از تغییرات متغیر مدارای اجتماعی توسط ابعاد سهگانه مشارکت قابل تبیین است اما، بین ابعاد مشارکت اجتماعی، بعد نگرش مشارکتی تاثیر بیشتری نسبت به دو بعد دیگر بر مدارای اجتماعی دارد.
This research examines the relationship between social participation and social tolerance. To examine the social tolerance the classification of Vogt has been used and to examine the social participation، theories of participation has been studied. Population of research is all of students in Payam Noor University of Meshkinshahr (3041 people).According to Cochran formula، 307 persons have been selected as the sample. The questionnaire has been used for collecting data.
The results showed that correlation between social tolerance and three dimensions of social participation were significant. But based on marital status، there was no relation between participation and social tolerance. In this context، education has had a significant impact on social tolerance.
Finally، regression analysis showed that 12/8 % of social tolerance variations could be explained by three dimensions of social participation. But in dimensions of social participation، participatory attitude is more effective than other two dimensions on social tolerance.
Machine summary:
امروزه ضرورت و اهميت مشارکت واقعي دانشجويان در تمامي سطوح و جوانب مختلف اجتماعي، اقتصادي، سياسي و فرهنگي براي دستيابي به توسعه اي پايدار و همه جانبه بر هيچ انديشمندي پنهان نيست ، چراکه اين مشارکت همه جانبه از بيتفاوتي، تکروي و عدم وجود حس تعاون و تحرک و تمايل به تأمين منابع محدود و شخصي در ميان اعضاي جامعه جلوگيري ميکند، نابرابريها را تقليل ميدهد و در نتيجه ، نيروي همبستگي و وحدت اصلي را تقويت ميکند و در نهايت ، موجب ميشود افراد جامعه با مداراي بيشتر و به طور مسالمت آميز باهمديگر زندگي کنند.
با توجه به اينکه دانشجويان هر کشور متضمن سازندگي و بالندگي فرداي آن ديارند و مدارا در بين آنان در پيشرفت خود و جامعۀ آنان تأثير بسزايي دارد، و از آنجا که با توجه به بررسي مطالعۀ پيشين تا کنون هيچ تحقيقي به بررسي رابطۀ ميزان مداراي اجتماعي با مشارکت اجتماعي نپرداخته است ، بنابراين ، انجام اين تحقيق ضروري و مهم به نظر ميرسد.
به نظر آلموند و پاول فعاليت هاي مشارکت جويانه آن دسته از فعاليت هايي است که ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 King 2 Social Participation 3 Oakley شهروند معمولي ميکوشد از راه آنها بر سياست گذاري اعمال نفوذ کند(آلموند و پاول ، ١٣٨٠: .
(رجوع شود به تصوير صفحه) بحث و نتيجه گيري همان طور که گفته شد، اين تحقيق به بررسي ميزان مشارکت اجتماعي دانشجويان پيام نور و تأثير آن بر مداراي آنان پرداخته است .
(2004) “White Students 'Attitudes towards Asian American Students at the University of Washington: a Study of Social Tolerance and Cosmopolitanism”, Dissertation.