Abstract:
این پژوهش با هدف سنجش نگرش مبلغان دینی درباره وبلاگ، پیامک و میزان استفاده آنها از این دو فناوری انجام شده است. حوزههای ارسالی پیامک و هدف از ایجاد وبلاگ از سوی آنها نیز مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور از نظریه رسانه دینی که به غایات دینی توجه دارد، استفاده شده که مراد از رسانه دینی بهره گیری از رسانه ها در جهت تحقق اهداف، غایات و آرمان های دینی است. با توجه به قابلیت این دو ابزار ارتباطی از جهت سهولت استفاده، هزینه کم، سهولت دسترسی به جمع کثیری از مخاطبان و کاربرد آنها در ترویج آموزههای دینی این پژوهش انجام شده است.
جامعه آماری پژوهش 220 مبلغ دینی ایرانی و خارجی زن و مرد ساکن در استان قم است که براساس نمونهگیری تصادفی انتخاب شدهاند. در این پژوهش از ابزار پرسشنامه استفاده شده و دادهها با نرمافزار علوم اجتماعی پردازش شده است. یافتههای پژوهش بر نگرش مثبت مبلغان درباره کاربرد وبلاگ و پیامک در ترویج آموزههای دینی دلالت دارد. همچنین مطابق یافتهها، انگیزه اکثر مبلغان از تهیه وبلاگ در ابتدا، انتشار افکار مذهبی و در مرحله بعد، اشاعه دین و آموزههای آن در سطح جهانی است. همچنین متغیر جنسیت در نگرش درباره وبلاگ و پیامک تاثیر نداشت. بررسی متغیر سن نشان داد که هرچه سن مبلغان دینی پایینتر باشد، نگرش آنها نسبت به کارایی پیامک و استفاده از آن در زمینه موضوعات دینی مثبتتر است. همچنین مطابق یافتهها، میان مبلغانی که وبلاگ داشتند و مبلغانی که نداشتند، تفاوت نگرشی مثبت و منفی معناداری مشاهده نشد.
The study has investigated the missionaries' attitude towards the function of weblog and SMS، and also the amount of using them. The fields of sending SMS and also the aim of creating the weblog have been studied too. For this purpose، the concept of religious media has been used for the meaning of using media to achieve religious goals and ideals. These two media have been chosen for their ease of use، low cost، easy access to a large number of audiences and using them in propagating religious concepts.
The population is 220 Iranian and foreign missionaries، men and women، living in Qom، which are selected on random sampling. The questionnaire technique has been used in this paper and the data is processed by social science software. The results show that the missionaries have a positive attitude towards the function of weblog and SMS in propagating religious concepts. The survey shows that most missionaries create weblog with the purpose of disseminating religious ideas; then propagating it globally. Indeed، the gender did not influence on their attitude towards weblog and SMS. The evaluation of age shows that younger missionaries have more positive attitude towards the function of weblog and SMS. According to findings، there is no meaningful positive and negative difference among those having and not having weblog.
Machine summary:
همچنين امروزه اکثر مردم هميشه يک تلفن همراه را با خود حمل ميکنند که از خواندن هيچ پيامک ارسالي به آن چشم پوشي نميکنند، زيرا اين کار بر خلاف کتابخواني و امثال آن مستلزم صرف وقت قابل اعتنا، هزينه آن چناني و قرار گرفتن در شرايط ويژه نيست ، از اين رو بايد پرسيد که مبلغان ديني براي دسترسي به اکثريت مردم و تأثيرگذاري بر افکار آنها در جهت آموزه هاي ديني تا چه حد از اين ابزارها استفاده ميکنند؟ چه تعداد از مبلغان به اينترنت دسترسي دارند؟ آيا وجود فضاي مجازي وبلاگ را در ترويج دين مؤثر ميبينند و از آن بهره ميبرند؟ پيامک در ميان مبلغان مذهبي چه کاربردي دارد؟ چقدر از اين وسيله استقبال ميکنند و از آن رضايت دارند؟ آيا سن و جنسيت در نحوه نگرش آنها درباره اين ابزار ارتباطي مؤثر است ؟ ادبيات نظري تحقيق در بين محققان معاصر، شايد بتوان فعاليت هاي استوارت هوور و همکاران وي را تلاشي در جهت تعامل گرايي دين و رسانه ها دانست .
بررسيها درباره نگرش پاسخگويان در خصوص کارايي پيامک در تبليغ آموزه هاي ديني نشان داد ٥٤/ ٤درصد پاسخگويان بر اين نظر هستند که ارسال و دريافت پيامک هيچ کارايياي در تبليغ دين ندارد و ٥٤/٥٤ درصد مبلغان با اين گويه مخالف بودند.
علاوه بر اين مطابق يافته ها فرضيه سوم و چهارم رد ميشود که طبق آن ميتوان گفت بين نگرش به کارايي وبلاگ و پيامک در ترويج آموزه هاي ديني و جنسيت مبلغان رابطه معناداري وجود ندارد.