Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی کشور انجام شده است.
روش شناسی: نمونه های تحقیق شامل 115 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه ها، مدیران ورزشی و فارغ التحصیلان رشته تربیت بدنی بودند که در زمینه موضوع تحقیق صاحب نظر و ذینفع بودند. برای گردآوری اطلاعات از روش های بررسی اسناد و مدارک، مطالعات قبلی، جلسات مصاحبه، فرم ها و پرسشنامه (فرم شناسایی SWOT شامل سوالات باز و بسته، پرسشنامه عوامل درونی، پرسشنامه عوامل بیرونی و فرم تعیین موقعیت استراتژیک) استفاده شد. به منظور سنجش روایی پرسشنامه از روش اعتبار محتوا با بهره گیری از نظر چهارده نفر از استادان خبره مدیریت، مدیریت ورزشی و دانشکده کارآفرینی استفاده شد. ثبات درونی ابزار در یک مطالعه مقدماتی روی سی نفر از آزمودنی ها به روش ضریب آلفای کرونباخ، 94/0 محاسبه شد. برای آزمون فرضیات پژوهش از آزمون های رتبه ای فریدمن، ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (IFE) و ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (EFE) و در نهایت ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک (SPACEM) استفاده شد.
یافته ها: در تجزیه و تحلیل شرایط محیطی (درونی و بیرونی) اشتغال فارغ التحصیلان تربیت بدنی و علوم ورزشی 18 نقطه قوت، 40 نقطه ضعف، 33 فرصت و 33 تهدید شناسایی و به ترتیب اولویت بندی شد. یافته های پژوهش نشان داد اشتغال فارغ التحصیلان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی از نظر عوامل داخلی و خارجی وضعیت مناسبی ندارد و با وجود ضعف های داخلی با تهدیدهای خارجی متعدد و عمده نیز مواجه است که در ماتریس ارزیابی جایگاه، در بدترین وضعیت یعنی در موقعیت تدافعی (WT) قرار دارد.
نتیجه گیری: پیشنهاد می شود براساس شرایط موجود برای تبیین استراتژی های اشتغال فارغ التحصیلان تربیت بدنی و علوم ورزشی ایران علاوه بر استفاده از استراتژی های ST، SO و WO بر استراتژی های WT نیز تاکید شود.
Machine summary:
نتايج رتبه بندي پنج قوت اول دروني اشتغال فارغ التحصيلان رشتة تربيت بدني و علوم ورزشي رتبه مؤلفه ميانگين رتبه ١ گسترش دوره هاي تحصيلات تکميلي 12/07 2 برگزاري دوره هاي مربيگري و داوري در حين دوره تحصيلي براي دانشجويان 12/06 3 رشد نسبتا مناسب تعداد نيروي انساني متخصص در کشور در چند سال گذشته 10/91 4 وجود واحدهاي درسي عملي در محتواي آموزشي رشتة تربيت بدني و علوم ورزشي 10/91 5 وجود دانشکده ها و گروه هاي آموزشي تربيت بدني و علوم ورزشي متعدد در سطح کشور 10/46 نتايج آزمون رتبه اي فريدمن نشان داد فقدان برنامه ريزي و استراتژي صحيح ، دقيق و علمي براي توسعة اشتغال ورزشي در کشور، آشنا نبودن و کم توجهي مسئولان به جايگاه ورزش به عنوان قابليتي قوي براي ايجاد اشتغال و کارآفريني ، فقدان ارتباط نزديک بين دانشگاه ها و بخش هاي مختلف اجرايي و اقتصادي جامعه مهم ترين ضعف هاي اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاهي در زمينة ورزش است (جدول ٢).
نتايج رتبه بندي پنج ضعف اول دروني اشتغال فارغ التحصيلان رشتة تربيت بدني و علوم ورزشي ميانگين رتبه مؤلفه رتبه فقدان برنامه ريزي و استراتژي صحيح ، دقيق و علمي براي توسعة اشتغال ورزشي در 26/58 1 کشور آشنا نبودن و کم توجهي مسئولان به جايگاه ورزش به عنوان قابليتي قوي براي ايجاد 26/39 2 اشتغال و کارآفريني ٣ فقدان ارتباط نزديک بين دانشگاه ها و بخش هاي مختلف اجرايي و اقتصادي جامعه 26/15 ٤ فقدان نظام جامع شناسايي ، جذب و نگهداري نيروهاي متخصص ورزش کشور 25/59 ٥ حمايت ضعيف مالي از محققان اشتغال و کارآفريني در ورزش 25/20 نتايج آزمون رتبه اي فريدمن نشان داد که به نظر نمونه هاي تحقيق ، جمعيت جوان و وجود استعدادهاي سرشار در کشور، نقش و جايگاه ورزش در غرور و افتخارات ملي و افزايش علاقه مندي زنان به ورزش از مهم ترين فرصت هاي توسعة اشتغال فارغ التحصيلان رشتة تربيت بدني و علوم ورزشي است (جدول ٣).