Abstract:
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب های درسی بخوانیم و بنویسیم و هدیه های آسمان دوره ابتدایی در سال تحصیلی 1389 - 1390، از منظر توجه به مقوله های آموزش فلسفه به کودکان، است. روش پژوهش تحلیل محتوا بود و با استفاده از چک لیستی از معیارهای برنامه آموزش فلسفه به کودکان، که شامل سه مفهوم (استدلال، مفهوم سازی، و قضاوت) و دوازده زیرمولفه است، داده ها جمع آوری شد. جامعه آماری شامل کتاب های بخوانیم و بنویسیم و هدیه های آسمان دوره ابتدایی بود که جمعا چهارده جلد کتاب بودند. نمونه آماری نیز کل جامعه در نظر گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی استفاده شد. در همه کتاب های مورد تحلیل، 986 مولفه مربوط به مفاهیم تفکر فلسفی شناسایی شد. نتایج نشان دهنده آن بود که در کتب درسی مورد بررسی مقوله استدلال بیش ترین میزان فراوانی ها را به خود اختصاص داده بود و کم ترین توجه به مقوله قضاوت شده بود. همچنین در بین کتب درسی مورد بررسی، کتاب های درسی بخوانیم و بنویسیم بیش تر از هدیه های آسمان به مقوله های تفکر فلسفی توجه کرده اند.
Machine summary:
تحلیل محتوای کتابهای درسی بخوانیم و بنویسیم و هدیه های آسمان دورة ابتدایی بر اساس معیارهای برنامۀ درسی «فلسفه برای کودکان » سیدمنصور مرعشی * سیدجلال هاشمی **، اعظم مقیمی گسک *** چکیده هدف پژوهش حاضر تحلیل محتـوای کتـابهـای درسـی بخـوانیم و بنویسـیم و هدیه های آسمان دورة ابتدایی در سال تحصیلی ١٣٨٩-١٣٩٠، از منظـر توجـه بـه مقوله های آموزش فلسفه به کودکان، است .
از ایـن رو پژوهش حاضر میکوشد به بررسی محتوای کتابهای دورة ابتـدایی، کـه بـه منزلـۀ یکـی از اجزای نظام آموزشی میتواند نقش بسزایی در رشد مهارتهای فکری داشته باشد، بپردازد، و از میزان بهرهگیری این کتب از مؤلفه های برنامۀ آموزش فلسفه به کودکان آگاهی یابد.
مرعشی (١٣٨٧) در مقاله ای با عنوان «آموزش فلسفه به کودکان، رویکردی نو در برنامـۀ درسی» به بررسی برنامۀ فلسفه برای کودکان پرداخته است و بیان میکند از آنجا که تحقـق بسیاری از اهداف عالیۀ تعلیم و تربیت در گرو پرورش ذهن های خـلاق، تفکـر فلسـفی، و فراگیری شیوههای صحیح استدلال است لذا پیشنهاد میشـود اصـلاحات اساسـی در نظـام آموزشی از دورة آموزشهای غیر رسمی، یعنی برنامـه هـای مهـد کـودکهـا، تـا دورههـای آموزش عالی را دربر گیرد و برنامه هایی بـا عنـوان آمـوزش فلسـفه و یـا تفکـر فلسـفی در برنامه های درسی رسمی کشور گنجانده شود.
٤. هدف کلی پژوهش هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتابهای درسی بخوانیم و بنویسیم و هدیه های آسـمان دورة ابتدایی (سال تحصیلی ١٣٨٩-١٣٩٠) بر اساس معیارهای مورد نظر در برنامـۀ درسـی فلسفه برای کودکان است .