Abstract:
رسیدگی های موازی که می توان آن را به طور خلاصه طرح دعاوی مرتبط نزد مراجع گوناگون حل اختلاف تعریف کرد، در دعاوی سرمایه گذاری بیش از همه، معلول تعدد مراجع پیش بینی شده در معاهدات سرمایه گذاری و قرارداهای سرمایه گذاری است. علی رغم آثار مخرب رسیدگی های موازی، روش های مقابله با آن ها هنوز به تکامل لازم نرسیده و نیازمند توجه کامل اصحاب دعوا به توافقات لازم در جهت کاهش آثار مخرب آن، حتی المقدور پیش از بروز اختلاف است. دیوان های داوری هم اصول و روش هایی برای مقابله با رسیدگی های موازی دارند که بعضا برای اثرگذاری بیشتر، نیازمند توجه یا درخواست اصحاب دعوا است. مقابله با رسیدگی های موازی در مقام اجرا با دشواری های زیادتری روبه روست و همین مسئله نشان دهنده اهمیت مقابله با آن، پیش از مرحله اجرااست.
Parallel Proceedings، which can be described in short as commencing arbitration and/or litigation regarding related disputes in different dispute settlement forums or mechanisms، most of the time in investment disputes، are caused by the myriads of dispute settlement forums and procedures stipulated in investment contracts and investment treaties. In spite of the corrosive consequences of the Parallel Proceedings، battling the deleterious effects of it، is not fully developed and yet needs complete attention of the disputing parties to the contractual methods، especially prior to the stage of arising an actual dispute. Arbitral tribunals have developed some principles and mechanisms to battle Parallel Proceedings، most of which require parties’ consideration or initiative to be fully functional. Battling parallel proceedings throughout the period of enforcement of the award involves so many difficulties which in turn show the significance of confronting it prior to the stage of the enforcement of the award.
Machine summary:
۷۹۰ ۱۳۰, Katia Yannaca-Small, "Parallel Proceedings", in: Peter Muchliniski, Federico Ortino, & Christoph Schreuer, The Oxford Handbook of International Investment Law, Oxford University Press, Oxford, ۲۰۰۸, pp ۱۰۰۸۰۱۰۴۸۰ مراجعی که در معاهده سرمایه گذاری مورد توافق دول متعاهد قرار گرفته اند (غالباً داوری یا آنهایی که در قرارداد سرمایه گذاری بین دولت و سرمایه گذار خارجی تعیین ا اتکا بر قوانین کشور سرمایه پذیر به تنهایی ممکن است سرمایه گذاران را با ریسک های گوناگون مواجه کند.
جهت مطالعه، ان کا AFM Maniruzzaman, The Relevance of Public International Law in Arbitrations Concerning International Economic Development Agreements An Appraisal of Some Fundamental Aspects", The Journal of World Investment & Trade Volume, Issue Y ۲۰۰۵ ۲۶۳-۳۹۶ شده اند ( عموماً مراجع قضایی داخلی کشور سرمایه پذیر ممکن است برای رسیدگی به دعاوی سرمایه گذاری بین دولت و سرمایه گذار خارجی ادعای صلاحیت کنند یا واقعا صالح باشند.
۱۸۷۰۱۸۸ "Margret Moses, "Party Agreement to Expand Judicial Review of Arbitral Awards", Journal of International Arbitration, Volume ۲۰, Issue ۳۲۰۰۳۳۱۵-۳۲۳ Article ۵۲ of the ICSID Convention مصونیت دولت از اجرای رأی حتی با وجود این دو مورد میتوان گفت اهمیت نهایی و قطعی بودن رای داور در نظام ایکسید روشن است و به همین علت نظام تجدید نظر ماهوی در خود معاهده پیش بینی نشده و دولت ها نیز نمی توانند از شناسایی رأی سرباز زنند ماده ۵۵ نیز تنها ناظر به اجرا است و شامل مصونیت از صلاحیت و نیز شناسایی نمی شود به این ترتیب از نظر صاحب نظرانی که قطعی بودن رأی داور را پاسدار ارزشهای داوری می دانند تغییر در نظام موجود توجیهی ندارد.