Abstract:
پرسش از امکان معرفت کنه ذات و صفات الهی همواره یکی از مهم ترین مسائل در تاریخ اندیشه بشر است. در فرازهای متعددی از سخنان حضرت علی (ع) به این مساله تصریح شده که معرفت کنه ذات و صفات الهی به وسیله هیچ کدام از ابزارهای شناخت برای بشر امکان پذیر نیست. اگرچه این نوع شناخت برای احدی مقدور نیست، ولی نمی توان به بهانه امتناع شناخت کنه ذات و صفات الهی، از اصل خداشناسی محروم ماند. شناخت خدا از طریق صفات و آثار صنع الهی در عالم تکوین امکان پذیر است. در این پژوهش برآنیم، به بررسی و تبیین معرفت کنه ذات و صفات الهی بپردازیم و با استناد به فرازهایی از کلام حضرت علی (ع) نشان دهیم که چنین شناختی نه تنها امکان پذیر نیست، بلکه اساسا ممتنع است. ولیکن خدا را از روی صفات و آثارش می توان شناخت.
Question about the possibility of knowledge about the true nature of Divine Essence and Attributes has always been one of the most important issues in the history of human thought. In various statements of Imam ‘Alī (A.S.)’s sayings، it is asserted that knowledge about the true nature of Divine Essence and Attribute is not possible for man by any of recognition tools. Although this type of knowledge is not possible for anyone، we cannot be deprived of knowledge on God (Divinity) on the pretext of the impossibility of knowledge about the true nature of Divine Essence and Attributes. Knowledge on God is possible through the Divine Attributes and Action in the world of creation. In this research، we intend to examine and elucidate knowledge about the true nature of Divine Essence and Attributes، and indicate، on the basis of some statements from Imam ‘Alī (A.S.)’s sayings that such knowledge is not only impossible، but it is basically unattainable. However، God can be known through His Attributes and Actions.