Abstract:
«حماسة سیاسی» ترکیبی مبیّن حضور و نقش آفرینی آگاهانه و موثر در عرصة سیاست در اوضاع و شرایط خاص تاریخی، اجتماعی و فرهنگی بوده و دارای مولفهها و مصادیق متفاوتی در هر عصر و زمان است. سیرة حضرت زهرا سلاماللهعلیها به ویژه خطاباتشان پس از ارتحال پیامبر6 را میتوان یک دستورالعمل عقیدتی، کلامی و سیاسی دانست که حکایت از بینش توحیدی و سیاسی زهرای مرضیه سلام الله علیها دارد. ایشان بارزترین مرجع رسیدگی به امور در دوران بحران سیاسی پس از رحلت پدر بود و شاید بتوان مهمترین رکن حیات ایشان را از جهات متفاوت، حماسه آفرینیهای حضرتش در عرصة سیاست و دفاع از اسلام دانست.
Machine summary:
"علیرغم آنکه حضور و فعالیتهای سیاسی حضرت زهرا سلام الله علیها را نمیتوان تنها به دوران 75 روزه و به قولی 95 روزة حیات ایشان پس از رحلت رسول خدا6 خلاصه نمود، لیکن مهمترین بخش حضور سیاسی زهرایاطهر سلاماللهعلیها را میتوان در دفاع از مقام امامت، پس از رحلت رسولخدا6 و بروز انحراف در مسیر خلافت دانست.
ک: شرفالدین، 1388، ص78) و فرزندانشان نیز به جهت صغر سن، دارای پذیرش مردمی برای اقدامات گسترده نبودند و نیز مسألة غصب فدک - که به یک معنا غصب ولایت امیرالمؤمنین7 بود و دشمن به همین دید و نظر آن را از فاطمه سلاماللهعلیها گرفت- پیشامد کرده بود؛ فاطمه زهرا سلاماللهعلیها تنها حماسه آفرین میدان سیاست به شمار میرفت و به راستی در این میدان چنان مقتدر عمل نمود که طبق نقل مسعودی، تا ایشان در قید حیات بود، غاصبان خلافت نتوانستند از حضرت علی7 بیعت بگیرند (مسعودی، 1409ق، ج2، ص308).
اینکه آن حضرت سلام الله علیها در خطابة خویش در مسجد مدینه پیش از مخاطب قرار دادن خلیفه، فریاد مظلومانة خود را متوجه مسلمانان مینماید و میفرماید: «شما بندگان خدا مورد امر و نهی او و حاملان دین و وحی او هستید و امانتداران خدا نسبت به خویشتن و مبلغان او نسبت به ملتهایید» (مجلسی، 1403ق، ج29، ص220)، در حقیقت وظیفة هر مسلمان را در مقام یک فرد از امت برای تحقق بخشیدن به آرمانهای حکومت اسلام گوشزد میکند و این امر، نشان از وجود بحرانی عظیم در آن عصر و زمان دارد."