Abstract:
در این مقاله، شیوههای برون رفت از آسیبهای اجتماعی در قالب نظریه مدیریتی "احیاء رفتارهای ارزشی" مورد بررسی قرارگرفته است، بدین ترتیب که در مرحله اول از مدل مذکور، آگاهی بخشی جامعه از آثار مخرب معضل اجتماعی، مورد تاکید قرار گرفته و در مرحلة بعدی، آن بخشی از مسائل اعتقادی و ثمرات علمی رفتارها و سیره حضرت فاطمه سلام الله علیها که کاربردی شده است، در اختیار آحاد جامعه قرار میگیرد، به گونهای که بطور کلی سیره آن حضرت در امور فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برای همه افراد جامعه به صورت اسوه و الگو معرفی گردد. در مرحله سوم طوری برنامهریزی میشود که عمل به رفتارهای الگوی معرفی شده در بین افراد جامعه نهادینه گردد. و در مرحله آخر، به منظور تثبیت و نگهداری رفتارهای احیا شده، از افرادی که رفتار و سیره آن حضرت را در مدارس، دانشگاهها، محل کار و جامعه به عرصه ظهور میگذارند، تقدیر به عمل میآید.
Machine summary:
"آسیبهای اجتماعی جامعه دینی و شیوههای برون رفت از آن ـ احمدعلی خائف الهی، محمد خجسته فصلنامه تخصصی مطالعات قرآن و حدیث سفینه سال یازدهم، شماره 43 «ویژه پژوهشهای فاطمی»، تابستان 1393، ص 115ـ 129 آسیبهای اجتماعی جامعه دینی و شیوههای برون رفت از آن (با توجه به روش زندگی حضرت فاطمه سلام الله علیها) احمدعلی خائف الهی 1 * محمد خجسته 2 ** در این مقاله، شیوههای برون رفت از آسیبهای اجتماعی در قالب نظریه مدیریتی "احیاء رفتارهای ارزشی" مورد بررسی قرارگرفته است، بدین ترتیب که در مرحله اول از مدل مذکور، آگاهی بخشی جامعه از آثار مخرب معضل اجتماعی، مورد تأکید قرار گرفته و در مرحلة بعدی، آن بخشی از مسائل اعتقادی و ثمرات علمی رفتارها و سیره حضرت فاطمه سلام الله علیها که کاربردی شده است، در اختیار آحاد جامعه قرار میگیرد، به گونهای که بطور کلی سیره آن حضرت در امور فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برای همه افراد جامعه به صورت اسوه و الگو معرفی گردد.
در کنار این قبیل اقدامات و برای تثبیت و احیاء رفتارهای جدید لازم است که متولیان امور در یک تشکیلات منسجم فرهنگی همواره باید توجه داشته باشند که دانش آموزان، معلمان، دانشجویان، استادان، کارمندان و سایر افراد جامعه که به نحوی از انحاء سیره حضرتفاطمه سلاماللهعلیها را الگوی زندگی خود قرار داده و آنرا ترویج میکنند، همانند برگزیدگان رشتههای مختلف به جامعه معرفی گردند، تا شاهد نهادینه شدن سیره حضرت فاطمه سلاماللهعلیها در بین اقشار مختلف جامعه باشیم."