Abstract:
نظریة قدرت همسنگ، وضعیتی را توضیح میدهد که در یک صنعت، قدرت بازاری یک طرف (فروشندگان) از سوی طرف دیگر (خریداران) تعدیل شود. مقالۀ حاضر قصد دارد این نظریه را برای صنایع ایران آزمون و بررسی کند که آیا در صنایع بزرگ کشور، قدرت بازاری خریداران در قدرت بازاری فروشندگان اثر محدودکنندهای داشته است؟ برای این منظور، مجموعهای از دادههای پانل کدهای چهار رقمی ISIC صنایع ایران برای دورۀ 1374- 1389 استفاده شده است. نتایج این مطالعه از نظریۀ قدرت همسنگ در بین صنایع کارخانهای ایران حمایت کرده است، بدین معنا که صنایع با قدرت بازاری بیشتر در طرف فروش و قدرت بازاری کمتر در طرف خرید، عملکرد بنگاههای تولیدکننده را بهبود میبخشد.
The concept of countervailing power is a term to describe the situation in which the market power of one side (sellers) may be balanced by the market power of another side(buyers) in a given market. The purpose of this paper is to test this hypothesis and to determine whether the market power of sellers has had a restraining influence on increases in buyer market power in Iran’s large industries.To this end we use a panelof 4-digit ISICindustries data over the period 1995-2010.The findings of this paper support the countervailing power hypothesise in Iranian large manufacturing industries in whichthe industries with more market power on the seller side and less market power on the buyer side enhance the performance of the firms.
Machine summary:
"با توجه به اینکه در این مطالعه تمرکـز شاخص و متغیر مهم در ارزیابی ساختار طرفین بازار در نظر گرفته شده است ، در ادامـه ابتدا به معرفی شاخص های مهم تمرکز فروش و خرید، سپس به توصیف داده ها، تصریح و تخمین مدل و تفسیر نتایج میپردازیم .
به پیروی از مطالعات اشاره شده در پیشینۀ تحقیـق ماننـد راونسـکرافت (١٩٨٣)، در این مقاله نیز از مدل رگرسیون داده های ترکیبی استفاده خواهیم کـرد کـه رابطـۀ بـین شاخص تمرکز خریداران و فروشندگان با شاخص سود را در صنایع یا بازارهای مختلـف توضیح میدهد.
همچنین ، به منظور کنترل اثر سـایر عوامـل بـا توجـه بـه مبانی نظری به پیروی از استریکلند و وایز٤ (١٩٧٦) و مارتین ٥ (١٩٧٩) شدت تبلیغات و رشد تولید، به منزلۀ متغیرهای کنترل ، به مدل افزوده شدند و شکل نهـایی مـدل تحـت بررسی، به صورت زیر تعریف شده است : (رجوع شود به تصویر صفحه) در این رابطه ، HHI و AAFP به ترتیب شاخص های تمرکز فروشندگان و خریـداران در صنایع تحت بررسی، ADS نشان دهندة شاخص شدت تبلیغـات ٦، Gr متوسـط رشـد سالانۀ تولید بنگاه ها و Time متغیر روند است که میتواند اثر روند و رشد تکنولـوژی در شاخص سود را کنترل کند.
برای این منظور در چـارچوب رویکـرد سـاختار- رفتـار- عملکـرد بـه تخمین رابطۀ بین تمرکز خریداران (بر اساس محاسبۀ شـاخص متوسـط انـدازة سـالانۀ سفارش ها AAFP) و سود بنگاه های صنعتی کشور با استفاده از مدل رگرسیون داده های ترکیبی متوازن پرداختیم .
Buyer Concentration & Countervailing Power."