Abstract:
هدف از مطالعۀ حاضر، تعیین تأثیر سطوح مختلف شاخص تودۀ بدن (BMI) بر اجرای مهارتهای بنیادی کودکان ششسالۀ شهر اصفهان بود. بدین منظور، مهارتهای بنیادی کودکان بسیار لاغر (19 نفر)، دارای وزن نرمال (19 نفر)، و دچار اضافه وزن (19 نفر) که از نظر جنس و وضعیت اجتماعی – اقتصادی همتاسازی شده بودند، با استفاده از مجموعه آزمونهای ارزیابی حرکت کودکان (M-ABC) سنجیده شد. از هشت آیتم آزمونM-ABC، دو گروه وزن نرمال و اضافه وزن، تنها در آیتم حفظ تعادل روی پای ترجیحی، و دو گروه وزن نرمال و بسیار لاغر، تنها در آیتم راه رفتن پاشنه بلند با یکدیگر تفاوت داشتند. اما، مهم این بود که میزان اختلال هماهنگی حرکتی کل که از مجموع نمرههای استاندارد آیتمها بهدست میآید، در کودکان بسیار لاغر و دارای اضافه وزن، بیشتر از کودکان وزن نرمال بود.
Machine summary:
بدين منظور، مهارت هاي بنيادي كودكان بسيار لاغر (19 نفر)، داراي وزن نرمال (19 نفـر )، و دچار اضافه وزن (19 نفر) كه از نظر جنس و وضعيت اجتماعي – اقتصادي همتاسازي شده بودند، با استفاده از مجموعـهآزمون هاي ارزيابي حركت كودكان (M-ABC) سنجيده شد.
در اين مطالعه، 117 كودك (60 دختر و 57 پسر) پنج تا ده ساله براساس شاخص تودة بدن، در سه طبقة وزن نرمال (61 نفر)، اضافه وزن (22 نفر) و چاق (34 نفر) قرار گرف Shirly Jeffe & Kosakof Sheridan Stycar Pissanos, Moore, Reeve D’Hondt مهارت هاي بنيادي آنها توسط مجموعه آزمون هاي ارزيابي حركت كودكان 1 (M-ABC) سنجيده شد.
نانز 5 و همكاران (2004) اثر قد، وزن و شاخص تودة بدن را بر اجراي مهارتهاي جابهجايي و دستكاري كودكان 6 و 7 ساله سنجيدند و به اين نتيجه رسيدند كه اين متغيرهاي رشد، اثر معناداري بر اجراي مهارت هاي جابه جايي و دستكاري Movement Assessment Battery for Children Logan Roberts Machado Nunes ندارد (25).
بدين منظور، شركت كنندگان تحقيق حاضر كه كودكان شش سالة شهر اصفهان بودند، با توجه به شاخص تودة بدن در سه طبقة بسيار لاغر (لاغري درجة سه)، وزن نرمال، و اضافه وزن قرار گرفتند و مهارت هاي بنيادي آنها توسط آزمون M-ABC با يكديگر مقايسه شد.
در اين پژوهش، مهارت هاي بنيادي كودكان شش ساله در سه گروه بسيار لاغر، وزن نرمال و اضافه وزن با استفاده از آزمـونM-ABC بـا يكـديگر مقايسـه شـد.