Abstract:
هدف کلی تحقیق حاضر مقایسه عوامل موثر بر همذات پنداری هواداران تیم های ورزشی باسابقه و تیم های ورزشی تازه تاسیس بود. این تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی و از شاخه تحقیقات میدانی است. در این تحقیق به منظور گردآوری داده ها و تعیین عوامل موثر بر ایجاد همذات پنداری هواداران از پرسشنامه محقق ساخته فرایند تحلیل سلسله مراتبی که روایی آن را متخصصان مدیریت ورزشی، بازاریابی و جامعه شناسی تایید کردند و پایایی آن براساس آلفای کرونباخ 89/0 ارزیابی شد، استفاده شد. جامعه آماری تحقیق کلیه هواداران تیم فوتبال سپاهان و تیم فوتسال گیتی پسند اصفهان بود که تعداد دقیق آنها مشخص نبود. براساس یک مطالعه مقدماتی و با استفاده از فرمول حجم نمونه جامعه نامحدود یک نمونه 126 نفری از هواداران تیم فوتبال سپاهان و یک نمونه 126 نفره از هواداران تیم فوتسال گیتی پسند اصفهان به صورت تصادفی انتخاب شدند. از نرم افزار SPSS16 به منظور تعیین پایایی و آمار توصیفی و از نرم افزار Expert Choiceبرای تجزیه وتحلیل داده ها و مقایسه های زوجی معیارهای همذات پنداری استفاده شد. براساس تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی نتایج نشان داد که در بین هواداران تیم تازه تاسیس فوتسال گیتی پسند اصفهان، « خاستگاه جغرافیایی» اساسی ترین عامل در همذات پنداری هواداران با تیم مورد علاقه شان است. پس از «خاستگاه جغرافیایی»، «سبک بازی»، «بازیکنان و مربیان ستاره»، «تعاملات اجتماعی» و «سابقه و تاریخچه موفقیت های تیمی» به ترتیب از دیگر عوامل موثر در احساس همذات پنداری هواداران مطرح بود. از طرف دیگر، نتایج مطالعه هواداران تیم فوتبال باسابقه سپاهان اصفهان نشان داد که عوامل موثر بر ایجاد احساس همذات پنداری هواداران با این تیم با عوامل موثر بر ایجاد احساس همذات پنداری هواداران با تیم فوتسال تازه تاسیس گیتی پسند اصفهان متفاوت بوده است. بدین ترتیب که در بین هواداران تیم فوتبال سپاهان اصفهان «سابقه و تاریخچه موفقیت های تیمی»، اساسی ترین عامل در همذات پنداری هواداران با تیم مورد علاقه خود محسوب شده است. «بازیکنان و مربیان ستاره»، «سبک بازی» و «تعاملات اجتماعی» و «خاستگاه جغرافیایی» نیز به ترتیب از دیگر اولویت های موثر در ایجاد همذات پنداری هواداران، است.
The aim of the current study was to compare those factors affecting fan identification with established and new sport teams. This study was a descriptive survey and a field one. In order to collect data and to determine those factors influencing fan identification, a researcher-made analytical hierarchy process questionnaire was used. The validity was verified by sport management, marketing and sociology experts and its reliability was found to be 0.89 based on Cronbach's alpha coefficient. The statistical population consisted of all fans of Sepahan football team and Gitipasand futsal team in Isfahan. In a pilot study, a sample of 126 Sepahan football team fans and a sample of 126 Gitipasand futsal team fans were randomly selected by unlimited population formula. SPSS16 was used to determine the reliability and descriptive statistics and Expert Choice software was used for data analysis and pair comparison of identification factors. According to analytical hierarchy process technique, the results showed that among the fans of Gitipasand new futsal team, "geographical origin" was the most effective factor of fan's identification with their favorite team. "The game style", "star coaches and players", "social interactions", and finally "the history of team success" were other effective factors of fan's identification respectively. On the other hand, the results showed that the factors affecting Sepahan established football team fan's identification were different from those affecting Gitipasand new futsal team fan's identification, that is, "the history of team success" was the most important factor of Sepahan fan's identification. "The star coaches and players", "game style", "social interactions" and finally "geographical origin" were the next important priorities influencing fan's identification respectively.
Machine summary:
در این تحقیق به منظور گردآوری داده ها و تعیین عوامل مؤثر بر ایجاد همذات پنداری هواداران با تیم های فوتبال سپاهان اصفهان و فوتسال گیتی پسند اصفهان از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی استفاده شده است .
درخت سلسله مراتبی ابعاد عوامل مؤثر بر همذات پنداری هواداران با تیم محبوب خود یافته های نرم افزار Expert Choice که در شکل ٢ آمده ، حاکی از این است که عامل "سابقه و تاریخچة موفقیت های تیم (A)"، عامل اصلی در ایجاد همذات پنداری هواداران تیم فوتبال سپاهان اصفهان با تیم مورد علاقه شان است ، و عوامل "بازیکنان و مربیان ستاره (B)"، "سبک بازی (C)"، "تعاملات اجتماعی (D)" و "خاستگاه جغرافیایی (E)" به ترتیب از دیگر اولویت های هواداران در احساس هم هویتی با تیم خود ذکر شده اند.
پنج حیطه یا عامل اساسی که موجب ایجاد همذات پنداری هواداران با تیم تازه تأسیس در این تحقیق است ، به ترتیب عبارتند از: خاستگاه جغرافیایی ، سبک بازی ، بازیکنان و مربیان ستاره ، تعاملات اجتماعی و سابقه و تاریخچة موفقیت های تیم .
"تعاملات اجتماعی " نیز پس از "خاستگاه جغرافیایی "، "سبک بازی " و "بازیکنان و مربیان ستاره " به عنوان یکی از دلایل مؤثر بر همذات پنداری هواداران با تیم تازه تأسیس فوتسال گیتی پسند اصفهان مطرح شده است .
عواملی مانند "سبک بازی "،"بازیکنان و مربیان ستاره "، "تعاملات اجتماعی " و در نهایت " سابقه و تاریخچة موفقیت های تیم " نیز از دیگر عوامل مهم در همذات پنداری هواداران با تیم تازه تأسیس فوتسال گیتی پسند اصفهان بوده است و این عوامل می توانند به عنوان ابزارهایی در خدمت مسئولان و مدیران تیم های تازه تأسیس برای تقویت پایگاه هواداری و ترویج برند تیمی خود باشند.