Abstract:
زندگی در خانواده پرتنش، موجب گسستگی پیوندهای میان فرد و خانواده شده و ممکن است باعث جستجوی نا آکاهانه فرد جهت رفع نیازهای روانی و مادی خود در بیرون از خانواده شود که این خود زمینه ساز آسیب های جدی روانی و اجتماعی است. تمرکز تحقیق حاضر بر بررسی مقایسه ای اختلالات شخصیت در زنان آسیب دیده اجتماعی با زنان عادی می باشد. به همین منظور، تعداد 92 نفر از زنان آسیب دیده اجتماعی و 154 نفر از زنان عادی بوشهری انتخاب شده به عنوان نمونه، آزمون بالینی چند محوری میلون 3 (ام. سی. ام. آی) را تکمیل نمودند. یافته های تحقیق حاضر نشان داد که زنان آسیب دیده اجتماعی در مقایسه با زنان عادی در 11 اختلال از 14 اختلال شخصیت و در همه 10 نشانگان بالینی شخصیت به طور معناداری اختلال بیشتری نشان داده ولی در سه اختلال شخصیت نمایشی، خودشیفته، و اجباری (وسواسی)، تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد. نتایج، همچنین نشان داد که زنان آسیب دیده بیسواد یا دارای تحصیلات پایین در مقایسه با زنان آسیب دیده دارای تحصیلات بالاتر، در 8 اختلال شخصیت و 4 نشانگان بالینی اختلالات شدیدتری دارند. آموزش سبکهای فرزند پروری مناسب به والدین، آموزش مهارتهای زندگی به فرزندان، توجه به نیازهای مادی و عاطفی زنان در معرض آسیب، و ارائه خدمات مالی و روانشناختی به زنان آسیب دیده اجتماعی، موجب کاهش این معضل اجتماعی خواهد شد.
Living in a family which is full of tension might result in frustration and cause the frustrated individuals to seek their needs out of the family. The core aim of this study was a comparative investigation of personality disorders in socially damaged women and the normal women. Participants in the present research were 92 socially damaged women and 144 normal women from Boushehr. They completed Millon Clinical Multiaxial Inventory. The results indicated that socially damaged women in compare with normal women get significanlly higher scores at 11 disorders out of 14 personality disorders، except in histrionic personality، narsistic personality، and compulsive personality.The socially damaged women، also showed higher scores in all of the 10 clinical syndroms. The results also showed significant differences between low educated in compare with high educated socially damaged women in the 8 personality disorders and 6 clinical syndroms. Teaching the proper parenting styles to parents، teaching effective life skills to children، and helping socially damaged women to get rid of their problems could lead in decreasing this social problem.