Abstract:
قصهگویی در طول تاریخ همواره مورد علاقه و توجه بشر بوده و برای او جذابیت خاصی داشته و یکی از ابزارهای مهم اصلاح رفتار محسوب شده است. قرآن کریم نیز به نیاز بشر و گرایش او به قصه توجه نشان داده و با تأکید بر علایق طبیعی انسان، بسیاری از مباحث ظریف اعتقادی، اجتماعی و اخلاقی را در قالب زیباترین داستانها طرح و ارائه نموده است. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی از طریق قصههای قرآنی بر کودکان صورت گرفته است. روش پژوهش، شبهآزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل و انجام پیشآزمون و پسآزمون بود. حجم نمونه، شامل 40 کودک 6-4 ساله، از سه مهد کودک در شهر خوی در سال 1391-1390 بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. نتایج آزمون تحلیل کواریانس در سطح 05/0= α نشان داد که بین میانگین نمرات کودکان گروه آزمایش و کنترل در زمینه تأثیر قصههای قرآنی بر مؤلفههای مهارتهای اجتماعی (رفتارهای نوع دوستانه، رفتارهای اجتماعی نامناسب، رفتارهای تکانشی، رابطه با همسالان، برتریطلبی و اطمینان زیاد به خود داشتن) تفاوت معنیداری وجود داشت.
Throughout history، storytelling has always been of special interest and a source of fascination to man، and it represents one of the effective instruments for modifying his behavior. The holy Quran which pays special attention to man's requirements and man's inclination towards story and lays emphasis on man’s natural desires، presents a lot of delicate ideological، social and moral subjects in the form of fascinating stories. The aim of this research is investigating the effects of referring to Qur'anic stories for training social skills on children. A quasi-experimental method was used in the survey and two groups: subject and control were formed and pre-tests and post-test were administered. The sample content included 40 children aging 4 to 6 who were from three kindergartens in Khoy in the academic year 1390-1391. They were randomly selected through a cluster-sampling method. The results of the test of co-variance in the level of α= 05/0 show that there is a significant difference between the average grade of the children of subject group and that of control group with respect to the effect of Qur'anic stories on the social skills factors، including humanitarian behaviors، undesirable social behaviors، impulsive behaviors، the relations with one's peers، superiority seeking، and excessive self-confidence.
Machine summary:
"توجه به نتایج تحلیل کواریانس تأثیر قصه های قرآنی بر میانگین نمرات پس آزمون رفتارهای نوع دوستانه حاکی از آن است که F مشاهده شده در سطح 05/0 تفاوت معنی داری را بین پس آزمون میانگین نمرات رفتارهای نوع دوستانه کودکان گروه آزمایش و کنترل نشان می دهد.
نتایج تحلیل کواریانس تأثیر قصه های قرآنی بر میانگین نمرات پس آزمون رفتارهای اجتماعی نامناسب، بیانگر این است که F مشاهده شده در سطح 05/0 تفاوت معنی داری را بین پس آزمون میانگین نمرات رفتارهای اجتماعی نامناسب کودکان گروه آزمایش و کنترل نشان می دهد.
نتایج تحلیل کواریانس تأثیر قصه های قرآنی بر میانگین نمرات پس آزمون رابطه با همسالان حاکی از آن است که F مشاهده شده در سطح 05/0 تفاوت معنی داری را بین پس آزمون میانگین نمرات رابطه با همسالان کودکان گروه آزمایش و کنترل نشان می دهد.
براساس نتایج تحلیل کواریانس تأثیر قصه های قرآنی بر میانگین نمرات پس آزمون برتری طلبی، F مشاهده شده در سطح 05/0 تفاوت معنی داری را بین پس آزمون میانگین نمرات رفتارهای نوع دوستانه کودکان گروه آزمایش و کنترل نشان می دهد.
بنابراین، قصه گویی به واسطه قصه های قرآنی توانسته است مهارت های اجتماعی کودکان را بهبود بخشد و رفتارهایی در زمینه رفتارهای نوع دوستانه، رابطه با همسالان و رفتارهای مناسب اجتماعی، کنترل خشم، اصلاح و تقویت نموده و آنها را برای یک زندگی سازگارانه آماده نماید.
, & et al, 2000, Emotional intelligence group treatment program for children behavior disorder, Behavior Diosorder, v."