Abstract:
شیعیان از دیرباز در بومهای مختلف جهان اسلام زندگی می کرده، و حلقه های درس و بحث علمی هم داشته اند. گاه این حلقه های درس در امتداد زمان توسعه می یافته، و به پایگیری زنجیره های استاد و شاگردی می انجامیده، و تعالیمی را پدید می آورده که نسل اندر نسل منتقل می شده است. بدین سان، حوزه هایی علمی پدید می آمده که گاه مدتی طولانی استمرار داشته، و مکاتبی متمایز و شاخص را در خود جای می داده است؛ مکاتبی که بسیارشان هم اکنون کمتر شناخته شده اند. برخی از این حوزه های علمی مشهور، و بر جریانهای فرهنگی جهان تشیع بسی اثرگذار بوده اند؛ آن سان که در باره کوفه و قم چنین می توان گفت. به نظر می رسد جایگاه برجسته این قبیل حوزه ها سبب شده است عالمان نسلهای بعد و نیز، محققان معاصر در تحلیلهای خویش از تاریخ علوم و معارف شیعی، کمتر به حوزه های دیگر توجه کنند و کارکرد آنها را بجویند. بناست که در این مطالعه، با مروری بر مهمترین بومهای شیعه نشین در جهان اسلام، حوزه های فرعی و کم شناخته فرهنگ شیعی، گرایشهای فکری غالب در هر یک، و شخصیتهای اثرگذار در هر بوم را بازشناسیم. این کوشش، مدخلی خواهد بود برای شناخت مکاتب فکری کم شناخته شیعی، امتداد تاریخی هر یک، و البته آموزه های متمایزی که هر یک داشته اند.
The Shiites have always dwelled in various areas all over Islamic territory and have held scientific circles there. Sometimes such academic circles expanded with passage of time leading to the creation of a long chain of teachers and students. As a result of such circles، special teachings would be created which were later transmitted to future generations. Through this method Islamic seminaries were merged، some of which lasted for a long time. Distinct schools of thought would be formed in such areas as well. Some of these schools are quite unknown while the others، such as schools of Qum and Kufa، are famous and have had great influence on cultural movements in Shiism. The high and prominent position of the latter seminaries has caused the scholars and contemporary researchers to pay less attention to other، less known Shiite seminaries and schools. This research is aimed at، first reviewing the most important Shiite cities in Islamic world especially the less known Shiite seminaries and then identifying the dominant intellectual trends and efficient figures in each of them. This study can be an entry to the identification of unknown Shiite intellectual schools، their later expansion، and the distinct teachings they have created.