Abstract:
سنجش میزان رعایت موازین اخلاقی در بازار نقشی اساسی برای سیاستگذاریهای تنظیم بازار ایفا میکند. این مقاله به منظور بررسی میزان رعایت اخلاق در بازار لبنیات مشهد، به محاسبة شاخص «صداقت» پرداخته است. این شاخص مشتمل بر مجموعهای از شاخصهای اخلاق کسب و کار و عددی بین صفر و یک است. برای اندازهگیری شاخص صداقت در بازار عمده فروشی لبنیات شهر مشهد، از روش ترکیبی «مصاحبه»، «پرسشنامه» و بررسی اسنادی استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که شاخص صداقت در بازار محصولات لبنی شهر مشهد معادل 69035/0 است. از جملة مهمترین دلایل پایین بودن شاخص صداقت در بازار مزبور، میتوان به سنتی بودن دامداریها و فرهنگ نامناسب مصرف محصولات لبنی اشاره کرد. از این رو، به نظر میرسد برای بهبود شاخص صداقت در این صنعت، دولت باید ضمن فرهنگسازی در مصرف محصولات لبنی، به نوسازی دامداریها و افزایش کیفیت شیر تولیدی نیز توجه کند.
Evaluating the grade of observing moral standards governing the market plays a fundamental role in the policy-making of improving market conditions. The present paper assesses the index of truthfulness in order to study the grade of observing morality in Mashhad dairy market. This index includes a set of parameters of business morality and a number between zero and one. A compound method based on interviews، questionnaires and available data was used to estimate the index of truthfulness in the wholesale dairy market in Mashhad. The results show that the index of truthfulness in Mashhad dairy market is about 0.54867. Among the most important reasons why the index of truthfulness is low are traditional stockbreeding and primitive culture of consuming dairy products. Therefore، the main concern of government should be to develop the culture of consuming dairy products، modernize stockbreeding and increase the quality of produced milk in order to improve the index of truthfulness.
Machine summary:
"/ قانونمندی و نظم شاخص قانونمندی و نظم دارای سه نماگر وجود قرارداد و تعیین نوع و طرفین مبادله الف، تعیین قیمت، مقدار و ویژگی های کالا ب، و نظم فیزیکی ج است و به صورت زیر اندازه گیری می شود: / بررسی اسنادی قراردادها در این بازار حاکی از وجود قرارداد و تعیین نوع و طرفین مبادله میان تولیدکنندگان و کلی فروشان است.
جریان خیارات جریان خیارات، که آخرین شاخص صداقت در بازار صنایع لبنی است، به نماگر های ذیل تقسیم گردیده است: الف = اطلاعات طرفین مبادله نسبت به خیار ب = جایگاه خیار در قوانین کشور ج = جریان خیار در عرف بازار این شاخص با استفاده از رابطه ذیل اندازه گیری می شود: / 6 .
همان گونه که مشخص است، صداقت در بازار متأثر از عوامل بسیاری است که برای بهبود آن باید ضمن سنجش و ارزیابی دوره ای شاخص صداقت در هر بازار، به فراخور شرایط آن، نسبت به بهبود وضعیت این متغیر کلیدی تلاش گردد تا از این طریق، نه تنها به آرمان های اسلامی نزدیک شویم، بلکه فضای کسب و کار را نیز بهبود بخشیم.
در فرایند انجام طرح سنجش شاخص صداقت در بازار لبنی نیز بیشترین بحث و گفت وگو در بین پژوهشگران و ناظران و متولیان این صنعت، در باب نقدهای وارد شده در موضوعات زیر مطرح گردید: نحوة سنجش صداقت، روش پژوهش و موانع در راه سنجش این شاخص و همچنین عوامل بیرونی تأثیرگذار بر صنعت لبنیات که خود موجب شکل گیری بسیاری از مشکلات در حوزة رعایت صداقت در بازار لبنی شده است.
Adamantios Diamantopoulos, 2001, "Index Construction with Formative Indicators", Journal of Marketing Research, Vol. 38, No. 2."