Abstract:
این تحقیق هدف خود را بر بازنمایی نقشهای جنسیتی در کتابهای درسی سال ششم متمرکز نموده است و به بررسی میزان توجه به تصاویر جنسیتی و نقشهای شغلی به تفکیک هر دو جنس پرداخته است. روش مورد استفاده در تحلیل محتوای این تحقیق، آنتروپی شانون بوده و واحدتحلیل نیز متن، پرسشها، تمرینها و تصاویر) میباشد که در مجموع 829 صفحه را شامل میشود. جامعه آماری، کلیه کتابها شامل 9جلد در سال تحصیلی1393-1392در نه عنوان فارسی (بخوانیم)، فارسی (بنویسیم)، علوم، هدیههای آسمانی، آموزش قرآن، ریاضی، مطالعات اجتماعی، تفکر و پژوهش، کار و فنآوری بوده و نمونهآماری این پژوهش، هشت عنوان فارسی (بخوانیم)، فارسی(بنویسیم)، علوم، هدیههای آسمانی، قرآن، مطالعات اجتماعی، تفکر و پژوهش، کار و فنآوری را شامل میشود. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان میدهدکه به نقشهای شغلی مردان و تصاویر آمده در کتابهای درسی عمدتا به این جنس تعلق دارد و نقش شغلی زنان و تصاویر آمده در کتابها کمرنگ و یا اینکه در برخی کتابها هیچگونه اشارهای نشده است.
Machine summary:
کیت میلت هم معتقد است که جنس (پدیده ای) زیستی است و جنسیت روانشناختی و بنابراین فرهنگی میباشد (٢٠٠٩,Cora &Glover ) از جمله سؤالات مهم که در کانون توجـه ی ایـن مطالعـات بـوده اسـت ایـن اسـت کـه : تمایزهـای جنسیتی از چه نقطه ای آغاز میشوند؟ چگونه در جامعه شکلی تثبیت شده و پابرجا بـه خـود مـی- گیرند؟ با وجود مشکلات موجود در مشخص نمودن اهمیت نسـبی سـهم هریـک از عوامـل درگیـر دراین رابطه ، اغلب صاحبنظران براین باورند که آموزش رسمی و محیط مدرسه یکـی از کـارگزاران اصلی اجتماعی شدن بشمار میرود.
علاوه بـرآن با توجه به اهمیتی که این مسأله همانطورکه عنوان گردید در زندگی افراد و آموزش آنها به دانـش - آموزان داشته ، لازم است محتوای موجود کتاب های درسی به عنوان مهم ترین عنصر آمـوزش مـورد بررسی و تحلیل قرار گیرند تا میزان توجه به هریک از مفاهیم مورد نظر مشـخص شـود ( Abedini ٢٠٠٧,baltork).
کتاب های درسی با مجسم سازی تفاوت های جنسیتی موجود در نقش هـای اجتمـاعی، منزلـت اجتمـاعی و ویژگـیهـای شخصـیتی دیدگاهی خاص را در مورد جهان اجتماعی به دانش آموزان ارائه میکنـد (٢٠٠٠,Davis &Evans ).
توجه به این نکته ضروری است که کتاب هـای درسـی نـه تنهـا ابـزاری هسـتند کـه بـا آن واقعیـت اجتماعی به دانش آموزان منعکس میشود، بلکه هم چنین ابزاری هستند که میتواننـد کلیشـه هـای موجود را زیر سؤال ببرند، آن ها را تضعیف یا متحول کنند (٢٠٠٤,Law& Chan).
نحوه ی انعکاس و میزان توجه به تصاویر جنسیتی در محتوای کتاب های درسی به چـه صـورت است ؟ روش پژوهش : در این تحقیق از روش تحلیل محتوی استفاده شده است .