Abstract:
در عصر دانایی محوری، مزیت رقابتی سازمانها بر پایۀ داراییهای نامشهود استوار است. آنچه امروزه سازمانها را رقابت پذیر میکند، مدیریت اثربخش دانش و دیگر داراییهای ناملموس، مانند سرمایههای فکری آنهاست. بر این اساس، پژوهش حاضر به بررسی نقش سرمایههای فکری در ارتقای اثربخشی سیستم مدیریت دانش در سازمان پرداخته است. بدین منظور، تأثیر سه جنبۀ اصلی سرمایۀ فکری (سرمایههای انسانی، ساختاری و مشتری) بر چهار مرحلۀ اصلی فرآیند مدیریت دانش (خلق، ذخیره سازی، کاربرد و تسهیم دانش) بررسی میشود. جامعۀ آماری پژوهش مدیران و کارکنان استانداری یکی از استانهای جنوبی کشور بوده و از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه و روش تحقیق توصیفی- پیمایشی بوده است. دادههای بهدست آمده با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی و معادلات ساختاری تحلیل شدند و نتایج آن بیانگر تأثیر معنیدار و مهم همۀ مؤلفههای سرمایههای فکری بر ارتقای اثربخشی مدیریت دانش است. در پایان با توجه به یافتههای پژوهش، پیشنهادهایی ارائه شده است.
Machine summary:
بـدین منظور، تأثیر سه جنبة اصلی سرمایة فکری (سرمایه های انسانی ، ساختاری و مشتری ) بـر چهـار مرحلة اصلی فرآیند مدیریت دانش (خلق ، ذخیره سازی ، کاربرد و تسهیم دانش ) بررسی می شـود.
اهمیت روزافزون دانش که عامل تعیین کنندة موفقیت و رقابت پذیری سـازمان بـه شـمار مـی رود، موجب شکل گیری اقتصاد دانش محور شده و مدیریت این دارایی مهم را به اساسی تـرین وظیفـة سازمان تبدیل کرده است (منوریان و عسگری ، ١٣٨٨).
از ایـن رو، سـازمان هـا تـلاش می کنند با مدیریت مؤثر این سرمایة ارزشمند و با اصلاح و بهبود فعالیت ها و عملکرد خویش بـه سازمانی یادگیرنده تبدیل شوند (لی و چویی ، ٢٠٠٣: ١٨٠)؛ به این دلیل مدیریت دانش به یکی از مهم ترین وظایف سازمان های پیشرو و موفق امروزین تبدیل شده است .
مدل مفهومی پژوهش بر مبنای متون مرور شده در این پژوهش ، فرضیه های زیر بررسی خواهند شد: فرضیة اصلی سرمایه های فکری بر تسهیل اقدامات مدیریت دانش تأثیر مثبت و معناداری دارد.
نتایج این پژوهش از یافته های وو و تسای (٢٠٠٥) حمایت می کنـد کـه مـی گوینـد سـرمایة فکری تأثیر مهمی بر اثربخشی اقدامات مدیریت دانش دارد.
Managing organizational knowledge by diagnosing intellectual capital: framing and advancing the state of the field.
Perceptions of knowledge management and intellectual capital in banking industry.
Knowledge management & intellectual capital- The new virtuous reality of competitiveness.
Impact of social capital and business operation mode on intellectual and knowledge management.
Knowledge Management Research & Practice, 1(2): 86-94.