Abstract:
یکی از دغدغههای مفهومی و ذهنی بینالمللی جدید در عرصه آموزش و پرورش طی چند سال اخیر مسئله آموزش ارزشهای شهروندی است. اساسا اشتیاق برای آموزش ارزشهای شهروندی متناسب با فرهنگ و اعتقادات خاص هر جامعه، علاوه بر نیاز به تربیت افراد آگاه و مسئول، به دلیل ارتباطهای روزافزون، گسترش فرهنگهای مختلف و ارائه الگوهای متعدد شهروندی به وجود آمده است آموزش ارزشهای شهروندی در صورت عدم تناسب با فرهنگ خودی و ملی به مفهوم و عمل شهروندی صدمه زده و گاه هویتیابی و همزیستی جوانان را با مشکل مواجه می سازد. هدف این پژوهش شناخت نظام ارزشهای شهروندی برای لحاظ کردن در برنامههای درسی با توجه به موازین دینی در ایران، متناسب با فرهنگ کشور و آموزش و تدریس در دوره دبستان است.ماهیت پژوهش کاربردی و در بعد کمی و توصیفی از نوع پیمایشی است. به دلیل لزوم متخصص بودن پاسخگویان، جامعه آماری شامل متخصصان امر تعلیم و تربیت و برنامهریزی -که احاطه کامل به موضوع داشتند- میباشد از بین پاسخگویان تعداد 31 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای سنجش به صورت پرسشنامه برای تدوین و سپس با نظرخواهی از متخصصین اعتباریابی شده است.تجزیه و تحلیل نتایج بدست آمده حاکی از آن است که: ارزشهای ارائه شده برای نظرخواهی -که در هفت مقوله یا متغیر اساسی مطرح شده بود -به صورت منسجم برای آموزش در دوره دبستان با توجه به سن و پایه تحصیلی توصیه و تایید میشود.لحاظ کردن ارزشها در پایه مختلف و روشهای مناسب تدریس نیز متناسب با سن و ارزش مورد نظر مشخص شدند.
Machine summary:
"در طول سال ها با تغییرات عمدهای که در جهان چه از نظر نظامهای سیاسی و چه از جهت پیشرفتهای علمی به وجود آمد در برخی از جوامع آموزش دینی از آموزش عمومی کنار گذاشته شد و در برخی از جوامع به عنوان یکی از اهداف و ارزش والا همچنان پایدار مانده است در عین حال ارزشهای دیگری متناسب با زمان و تغییرات شگرف اجتماعی به آن افزوده شد از جمله یکی از ارزشهایی که مرتبط با اهداف مذکور بوده و امروزه در همه کشورهای دنیا اشتیاق وافر برای آموزش آن وجود دارد و برنامههای درسی برای لحاظ کردن آن اصلاح میشود،آموزش شهروندی و ارزشهای مربوط به آن می باشد.
نتیجه گیری از نظر تدریس و آموزش ارزشها در پایههای مختلف به این ترتیب است که هفت مقوله ارزشها یا متغیرهای اساسی که هر یک دارای مضامین و مؤلفههای فرعی متعدد هستند به طور کلی از طرف اعضای هئیت علمی پاسخگویان جامعه نمونه تحقیق برای آموزش دوره دبستان پذیرفته شده اند و ترتیب اولویت ها نشان دهندۀ نظم و مرتبط بودن آنها است."