Abstract:
در این مقاله، با استفاده از رگرسیون خطی فازی(FLR) و با در نظر گرفتن شاخصهای اقتصادی و اجتماعی و حملونقل، تقاضای انرژی بخش حملونقل کشور طی سالهای 1385 تا 1400 پیشبینی شده است. برای بررسی تأثیر شاخصهای اقتصادی و اجتماعی در تقاضای انرژی بخش حملونقل، از دادههای مربوط به تولید ناخالص داخلی، جمعیت و تعداد خودرو طی سالهای 1372 تا 1384 استفاده شده است. در این تحقیق، مقدار انرژی بخش حملونقل، 628 میلیون بشکه معادل نفت خام در سال 1400 پیشبینی شده است. نتایج پیشبینی با این روش در مقایسه با روش رگرسیون چندمتغیره نشاندهندة خطای به مراتب کمتری است، بهطوریکه درصد میانگین قدرمطلق خطا از 33/12درصد به 72/5درصد کاهش یافته است.
In this paper, the energy demand of transport sector from 1385 to 1400 is forecasted based on Fuzzy Linear Regression (FLR) approach considering economic and social indicators. In order to analyze the influence of economic and social indicators on energy demand of transport sector, Gross Domestic Product (GDP), population and the total number of vehicles in 1372-1384 were regarded. In this research, the energy consumption may achieve a level of 625 MBOE per year by 1400.The results compared with the multiple regression method reveal much less mistakes. The average absolute error percentage reached from 12.33 % to 5.72 %.
Machine summary:
طراحي مدل رگرسيون خطي فازي به منظور پيش بيني انرژي بخش حمل ونقل : مطالعة موردي در ايران در ايـن مقالـه ، بـا اسـتفاده از رگرسـيون خطـي فـازي (FLR) و بـا در نظـر گـرفتن شاخص هاي اقتصادي و اجتماعي و حمل ونقل ، تقاضاي انرژي بخـش حمـل ونقـل کشـور طـي سال هاي ١٣٨٥ تا ١٤٠٠ پيش بيني شده است .
بـراي بررسـي تـأثير شـاخص هـاي اقتصـادي و اجتماعي در تقاضاي انرژي بخش حمل ونقل ، از داده هـاي مربـوط بـه توليـد ناخـالص داخلـي ، جمعيت و تعداد خودرو طي سال هاي ١٣٧٢ تا ١٣٨٤ استفاده شده است .
در اين مقاله ، با استفاده از رگرسيون خطي فازي (FLR)١ و با در نظر گـرفتن شـاخص هـاي اقتصادي و اجتماعي ، تقاضاي انرژي بخش حمل ونقـل کشـور طـي سـال هـاي ١٣٨٥ تـا ١٤٠٠ 2 پيش بيني شده است .
در اين مقاله ، با استفاده از رگرسيون خطي فازي و با در نظر گرفتن شاخص هاي اقتصـادي و اجتماعي ، تقاضاي انرژي بخش حمل ونقل کشور طي سال هاي ١٣٨٥ تا ١٤٠٠ پيش بينـي شـده است .
اين مقادير با استفاده از رويکرد رگرسيون خطي فازي پيش بيني و نتايج حاصل در شکل هـاي ٣، ٤ و ٥ ارائه شده اند.
پيش بيني تعداد خودرو پس از پيش بيني توليد ناخالص داخلي ، جمعيت و تعداد خودرو طي سال هاي ١٣٨٥ تا ١٤٠٠، تقاضاي انرژي بخش حمل ونقل کشور طـي سـال هـاي ١٣٨٥ تـا ١٤٠٠ بـا اسـتفاده از رويکـرد رگرسيون خطي فازي پيش بيني شده که نتايج آن در جدول زير ارائه شده اسـت .