Abstract:
این پژوهش، با هدف بررسی رابطهی بین شایستگیهای عاطفی- اجتماعی مدیران با رضایت کارکنان از کیفیتزندگیکاری اجرا شده است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و جامعهی آماری آن، کلیهی کارکنان ستادی نواحی چهارگانهی آموزش و پرورش شیراز بودهاند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 201 نفر انتخاب شدند.ابزارهای مورد استفاده، شامل سیاههی شایستگی عاطفی و اجتماعی (ESCI) بویاتزیس (2007) و مقیاس رضایت از کیفیتزندگیکاری فوریه (2004) بود. نتایج نشان داد که: 1. وضعیت شایستگیهای عاطفی- اجتماعی و کیفیت زندگی کاری از حد مطوب پایینتر است. 2. از دیدگاه کارکنان، مدیران در شایستگی کارجمعی بالاترین و در بعد نفوذ و تأثیر پایینترین میزان شایستگی را دارند. 3. کارکنان از عوامل اجتماعی محیط کاری بیشترین و از جوسازمانی کمترین میزان رضایتمندی را نشان دادند. 4. شایستگیهای عاطفی- اجتماعی مدیران پیشبینیکنندهی مثبت و معنادار رضایت از کیفیت زندگیکاری کارکنان شناخته شد
Machine summary:
تحقق تصمیمگیری مشارکتی، امنیت شغلی، بهبود شرایط و محیط کاری، احساس مالکیت و خودگردانی، ایجاد فرصت پیشرفت شغلی، قدرشناسی از کار، توسعه و غنیسازی شغلی، ارضای نیازهای خود شکوفایی، ایجاد انگیزه برای ماندگاری در سازمان (غلامی،1388: 79)، افزایش خودانگیزشی و تعهد کارکنان و بازگشت سرمایه از طریق افزایش بهرهوری، کاهش هزینهها و جلوگیری از سوانح کاری و اتلاف (سابارایراجان و گیتانجالی<FootNote No="288" Text=" Sabarirajan &amp;amp; Geethanjali"/>، 2011 :40) و نیز بهبود کیفیت محصولات، خدمات و عملیات سازمانی (سعیدی و سوسرایی،2011 :1735) از جمله نتایج مثبت برشمرده شده حاصل از بهبود کیفیت زندگی کاری کارکنان است.
معرفی چارچوب مفهومی تحقیق در پژوهش حاضر، منظور از شایستگیهای عاطفی- اجتماعی نمرهای است که کارکنان براساس مهارتهای خودآگاهیعاطفی، خودواپایشی عاطفی، مطابقت و سازگاری، گرایش به موفقیت، چشمانداز مثبت، همدلی، آگاهی سازمانی، مربیگری و ارشاد، رهبری الهامبخش، نفوذ و تأثیر، مدیریت تعارض و کار جمعی به مدیران خود در سیاههی شایستگی عاطفی و اجتماعی<FootNote No="319" Text=" Emotional and Social Competency Inventory"/> (ESCI) بویاتزیس<FootNote No="320" Text=" Boyatzis"/> (2007) اختصاص میدهند و رضایت از کیفیت زندگی کاری در این پژوهش، نمرهای است که کارکنان براساس جنبههای برونشغلی، درونشغلی، اجتماعی و جو سازمانی از مقیاس رضایت از کیفیت زندگی کاری فوریه (2004) بهدست میآورند.
مدل مفهومی پژوهش</H6> اهداف تحقیق هدف اصلی از انجام این تحقیق، بررسی رابطهی بین شایستگیهای عاطفی- اجتماعی مدیران با رضایت کارکنان از کیفیت زندگی کاری در نواحی چهارگانهی آموزش و پرورش شیراز بوده است.
Assessment of the Relationship between Managers’ Emotional-Social Competences and Employees’ Satisfaction of Work Life Quality Nargeskhatoon Niazmand<FootNote No="322" Text=" Corresponding author, Master’s degree, Shiraz University, narges.