Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، مقایسة تأثیر آموزش با استفاده از نرمافزار آموزشی و شیوة سنتی در اجرای سرویسهای فور هند و بک هند تنیس روی میز درس تربیت بدنی دانشجویان دختر بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش شبهآزمایشی بود. جامعة آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی ساری سال تحصیلی91-1390 در درس تربیت بدنی (تنیس روی میز) که شامل50 نفر بودند. حجم نمونة تحقیق به تعداد 44 نفر بر اساس جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. نمونهها بهطور تصادفی به دو گروه 22 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروههای آزمایش و کنترل بهطور جداگانه بهمدت10 هفته بهترتیب با نرمافزار آموزشی و شیوة سنتی آموزش دیدهاند. قبل از اجرای آموزش از دو گروه آزمون بهعمل آمد. پس از پایان 10هفته، از هر دو گروه آزمایش و کنترل از درس مزبور پس آزمون گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل نتایج آزمونها، از روشهای آماری توصیفی و استنباطی از جمله t مستقل و با استفاده از نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایش تفاوت معنادار وجود دارد و میانگین نمرات گروه آزمایش از میانگین نمرات گروه کنترل در درس مورد نظر بیشتر بوده و تفاوت بین میانگینها از نظر آماری معنادار است. بهطور کلی، تأثیر نرمافزار آموزشی بر اجرای صحیح و بهتر سرویسهای فورهند و بک هند از شیوه سنتی بیشتر است.
The current study was alone with the aim of comparing the educational effect by using educational software and traditional method in doing forhand and backhand services of table tennis .According to applicable purpose and its method the study was semi-experimental the statistical society of study includes all girl students of sari Islamic azad university belonging at 1390-91educational years in sports 2 table tennis that involves 50 students and was selected according to MORGAN table of 44 people that were divided accidentally into two 22 people groups which and resolution of tests results in pre-test and after test stays. We used descriptive and inferential statistics including independent and SPSS software .the results of tests according to obtained average difference of forhand and backhand services in experimental group show this in doing forehand and backhand services has meaning full effect but also .its effect on correct and better doing of forehand and backhand services is more than traditional method.
Machine summary:
جدول ٥:آماره هايآزمون tمستقل پس آزمون سرويس ساده بک هنددوگروه بانرم افزارآموزشيوروش سنتي سرويس ساده بک هند ميانگين انحراف معيار n درجۀ آزادي م t ب t Sig کنترل ١٠/٤٥ ٢/٦٣ ٢٢ 0/001 2/021 5/1 42 آزمايش ١٥/٠٩ ٣/٢٥ ٢٢ چون ٥/١ = م t با درجۀ آزادي ٤٢ و در سطح اطمينان ٩٥ درصد و سطح معناداري (٠٠٥=α) از عدد جدول بحراني (٢/٠٢١ =ب t) بزرگ تر است ، بنابراين فرضيه صفر رد و فرضيه پژوهش تأييد ميگردد، يعني بين اجراي سرويس ساده بک هند با استفاده از نرم افزار آموزشي و روش سنتي تفاوت معناداري وجود دارد.
جدول ٦:آماره هايآزمون tمستقل پس آزمون سرويس کوتاه فورهنددوگروه بانرم افزارآموزشيوروش سنتي سرويس کوتاه فورهند ميانگين انحراف معيار n درجۀ آزادي م t ب t Sig کنترل ١١/٠٩ ٢/١١ ٢٢ 0/001 2/021 4/84 42 آزمايش ١٤/٣٦ ٢/٣٦ ٢٢ چون ٤/٨٤ = م t با درجۀ آزادي٤٢ و در سطح اطمينان ٩٥ درصد و سطح معناداري (٠٠٥=α) از عدد جدول بحراني (٢/٠٢١ =ب t) بزرگ تر است ، بنابراين فرضيه صفر رد و فرضيه پژوهش تأييد ميگردد، يعني بين اجراي سرويس کوتاه فورهند با استفاده از نرم افزار آموزشي و روش سنتي تفاوت معنيداري وجود دارد.
جدول ٧:آماره هايآزمون tمستقل پس آزمون سرويس کوتاه بک هنددوگروه بانرم افزارآموزشيوروش سنتي سرويس کوتاه بک هند ميانگين انحراف معيار n درجۀ آزادي م t ب t Sig کنترل ١٠/٧٢ ٢/٨٦ ٢٢ 0/003 2/021 3/185 42 آزمايش ١٣/٦٣ ٣/١٩ ٢٢ چون ٣/١٨٥ = م t با درجۀ آزادي ٤٢و در سطح اطمينان ٩٥ درصد و سطح معناداري (٠٠٥=α) از عدد جدول بحراني (٢/٠٢١ =ب t) بزرگ تر است ، بنابراين فرضيه صفر رد و فرضيه پژوهش تأييد ميگردد يعني بين اجراي سرويس کوتاه بک هند با استفاده از نرم افزار آموزشي و روش سنتي تفاوت معناداري وجود دارد.