Abstract:
پژوهش حاضر به بررسی ، تئاتر سوم ١، تئاتر یوجینیو باربا٢ که از معدود تئاترهایی است The Third theatre .١ که خلاقیت هنرمند را با مهارت های تامل آمیز یک پژوهشگر، نظریه پرداز و استاد در هم Eugenio Barba .٢ می آمیزد و مفهوم آنتروپولوژی ٣ تئاتر که بخشی از تحقیقات اجرایی اوست که بر شیوه ی Anthropology .٣ رســیدن بازیگر به حضوری زنده و پر انرژی همچنین ابداع تمرینات و بداهه پردازی های فردی تاکید دارد و همین طور خلاقیت و کار بازیگر بر اساس شیوه ی اجرائی او می پردازد. یوجینیو باربا سرپرست مدرســه ی بین المللی مردم شناسی تئاتر٤ است که برای تحقیق International School .٤of theatre Anthropologyروی ارتباط بین اجراهای تئاترهای غربی معاصر و تئاتر سنتی شرق تاسیس شده است . او تئاتری خلق کرده که در آن میزانسن بر تعبیر دیدگاه نویسنده اولویت دارد، تئاتری که روابط علت و معلولی بین صحنه ها به نفع مونتاژ اپیزودی کنار گذاشته شده ، تئاتری که رابطه ی بازیگر، تماشاگر و فضای اجرا مختص هر اجرا می باشد. این مقاله مستخرج از پایان نامه ی نگارنده با همین عنوان می باشد و پرسش اصلی در این مقاله این است که جایگاه و نوع خلاقیت بازیگر در کارهای این کارگردان چگونه بوده و در نهایت هدف اصلی بر این است که خلاقیت و کار بازیگر در تئاتر آنتروپولوژی باربا مورد بررسی قرار گیرد. که در آخر به این نتیجه می رسیم که تئاتر باربا تاکیدش بر حضور بازیگر روی صحنه است که با دیدن تئاترهای شرق و با استفاده از انرژی و نیروی بازیگر به این رهیافت رسیده است .
Machine summary:
خلاقیت و کار بازیگر در تئاتر آنتروپولوژی یوجینیو باربا صدیقه محروسی Sedigheh Mahroosi قطب الدین صادقی Ghotbedin Sadeghi 29 فصلنامه تخصصیهنرهای مایشی دوره ی جدید،شماره ی هشتم ،پاییز١٣٩٢ (رجوع شود به تصویر صفحه) صدیقه محروسی • کارشناسی ارشد کارگردانی نمایش از دانشکده ی هنر و معماری ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز (رجوع شود به تصویر صفحه) دکتر قطب الدین صادقی • دکترای هنرهای نمایشی از دانشگاه سوربن پاریس • کارگردان ، مدرس و مترجم تئاتر 30 چکیده پژوهش حاضر به بررسی ، تئاتر سوم ١، تئاتر یوجینیو باربا٢ که از معدود تئاترهایی است The Third theatre .
کلید واژگان : تئاتر سوم ، آنتروپولوژی ، خلاقیت ، کار بازیگر 31 فصلنامه تخصصیهنرهای مایشی دوره ی جدید،شماره ی هشتم ،پاییز١٣٩٢ مقدمه در تئاتر امروز جهان نام یوجینیو باربا کارگردان تئاتر اودین ١ کمتر مورد توجه است چرا که گروتفسکی٢ غول آسا و حتی پیتر بروک ٣ تا اندازه ای او را پوشانده اند.
توجه باربا به همین تفاوت ها باعث می شود تا او به جست وجوی اساس و بنیادهای حقیقی در فرهنگ های گوناگون تئاتری جهان بپردازد و رابطه ی نزدیکی با هنرمندان ، آگاهان و استادان تجربی یا سنتی صاحب این گونه آیین ها و نمایش ها برقرار کند و همین باعث شکل گیری عنوان و آموزه ی تازه ای در تئاتر جهان بشود: " آنتروپولوژی تئاتر" باربا عقیده دارد آنتروپولوژی تئاتر راه یا محملی برای پرورش جسم بازیگر نیست ،یا از این راه قوانینی برای صحنه وضع نمی کند، بلکه به طور عمده در جســت وجوی اطلاعاتی ســودمند و مفید اســت .