Abstract:
ترجمه ی این مقاله از کتاب مجموعه مقالات "همراه با ادبیات اکسپرسیونیستی آلمان " انتخاب شده است . شورر١ در این مقاله به موضوع درام در ادبیات اکسپرسیونیستی آلمان (RERERNST SCHU) .١ می پردازد. اولین بخش این مقاله پیوند میان درام اکسپرسیونیستی با نمایش نامه های جنبش "توفان و تهاجم " و همچنین دوره ی کلاسیسیزم وایمار و میراث معنوی آن را کشف می کند و نشان می دهد، این واقعیت که اکسپرسیونیست ها به طور واضحی میراث کلاسیک را رد می کنند، هرگز استقلال آن ها را در زبان و موضوعات شان تایید نمی کند. بخش دوم از تولد درام اکسپرسیونیستی "از روح مدرن " سخن می گوید و نشان می دهد که درام اکسپرسیونیستی ، علی رغم تبار ادبیات کلاسیکش ، بخشی از زیبایی شناسی مدرنیسم است . از این منظر، فراخوان ادبیات اکسپرسیونیستی برای احیاء فردیت ، در انواع خاصی از نمایش نامه ها مورد تحلیل و آزمایش قرار می گیرد. سومین بخش این مقاله ، تصاویر درام اکسپرسیونیستی و منابعش را کاوش می کند؛ از زمانی که استعاره ، تمثیل و سمبولیسم در کلیت نمایش نامه نقشی تعیین کننده در انتقال معنای متن پیدا کرد. اظهارات آخر در بخش پایانی روشن می سازد که عنصر جدید در درام اکسپرسیونیستی زبان آن نیست بلکه بیشتر از آن مربوط به فرم ها و محتوایش است که خود بازخورد جامعه ی مدرن می باشند. با وجود این که نمایش نامه نویسان نشانه های توسعه ی مدرن را نقد می کنند، آن ها انقلابیون سیاسی نیستند بلکه بیشتر شهروندان رادیکال و مردمی هستند که به منظور ساختن بنیان هایی برای یک جامعه ی بهتر، می خواستند ایده آل های عصر روشنگری و انقلاب ١٧٨٩ فرانسه ، مثل آزادی ، برابری و برادری را برای خودشان و همه ی بشریت باز پس بگیرند. این مقاله منبع مفید و کارآمدی برای تعمق بیشتر و دقیق تر محققان و نمایش نامه نویسان ایرانی خواهد بود که در منابع موجود در باب مکاتب ادبی ، به صورت کلی و سرسری و بدون نمونه ها و تعاریف روشن با عناوینی که در کلید واژگان نمود یافته ، در حوزه ی ادبیات اکسپرسیونیستی آشنا شده اند.
Machine summary:
درام اکسپرسیونیستی در بین ایده آلیسم و مدرنیسم آلمانی تهییج و بیانیه ، دیدگاه و تصورات ارنست شورر Ernst SCHÜRER مترجم : مجتبی دهدار Translated by Mojtaba Dehdar 89 فصلنامه تخصصیهنرهای مایشی دوره ی جدید،شماره ی نهم ،زمستان ١٣٩٢ (رجوع شود به تصویر صفحه) مجتبی دهدار • کارشناس ارشد ادبیات نمایشی از دانشکده ی هنرهای نمایشی و موسیقی پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران • مدرس گروه نمایش دانشگاه آزاد هنر و معماری و تنکابن 90 چکیده ی مترجم ترجمه ی این مقاله از کتاب مجموعه مقالات "همراه با ادبیات اکسپرسیونیستی آلمان " انتخاب شده است .
اولین بخش این مقاله پیوند میان درام اکسپرسیونیستی با نمایش نامه های جنبش "توفان و تهاجم " و همچنین دوره ی کلاسیسیزم وایمار و میراث معنوی آن را کشف می کند و نشان می دهد، این واقعیت که اکسپرسیونیست ها به طور واضحی میراث کلاسیک را رد می کنند، هرگز استقلال آن ها را در زبان و موضوعات شان تأیید نمی کند.
با وجود این که نمایش نامه نویسان نشانه های توسعه ی مدرن را نقد می کنند، آن ها انقلابیون سیاسی نیستند بلکه بیشتر شهروندان رادیکال و مردمی هستند که به منظور ساختن بنیان هایی برای یک جامعه ی بهتر، می خواستند ایده آل های عصر روشنگری و انقلاب ١٧٨٩ فرانسه ، مثل آزادی ، برابری و برادری را برای خودشان و همه ی بشریت باز پس بگیرند.