Abstract:
کتابالموت بارتول، یکی از شاهکارهای ادبیات کشور اسلوونی و اروپا، بیش از هفتدهه است که در معرض تفاسیر گوناگونی قرار گرفته است. از نظر منتقدان صاحب نظر،سادهترین، یا به ادعای این مقاله، سادهلوحانهترین تفسیرآن، تاریخی قلمداد کردنآن است. در این مقاله، مهمترین دیدگاهها دربارة این کتاب، با بهرهگیریاز نقدهای دو تاریخنگار ادبی که با شیوة بررسی محتوایی و انتقادی رخدادهای تاریخیاست، با شواهد معتبر، واقعیت تاریخی آن به خواننده معرفی میشود. این مقاله، درمقابل انگارههای منتسب به این کتاب مدعی است که بارتول ضمن داشتن آگاهیهایی ازتاریخ ایران و خاورمیانه، از یک برهه زمانی خاص، به جریانهای مصیبتبار جامعة خودنظر داشته و با خلق حسن صباح دلخواهش، پیام تندی به ملت خود در برابر ظلم و نفوذدولتهای اشغالگر و استبدادی داده است. مقالة حاضر ضمن پذیرش داستان «الموت» بهعنوان یک اثر ادبی برجسته، عمق دردهای اجتماعی ناشی از رویکرد ملیگرایانه نویسندهرا دلیل جاودانگی این داستان بارتول میداند.
Machine summary:
رمان الموت، ولادیمیربارتول، حسن صباح، نقد تاریخی ، تاریخ ایران وغرب ، ادبیـات اسلوونی مقدمه داستان الموت ولادیمیر بارتول از جمله آثار ادبی با شکوه و تأثیرگذار اروپایی اسـت کـه تاکنون به حدود ٢٠ زبان دنیا ترجمه شده است .
ظاهرا بـارتول آرزو می کند که با وجود تمامی بدبختی هایی که ملت اسلونی از دیکتاتورهای خارجی در طول دوران کشیدهاند، چرا نباید این مردم رهبری چون حسن داشته باشند؟ در این صـورت حـسن برای جامعة بارتول چه معنایی خواهد داشت ، یک منجی ملت یا یک دیکتاتور؟ هم بیگینز و هم هلادنیک در تحلیل های خود حکایـت دوسـت صـمیمی بـارتول، یعنـی زورکو را بازگو می کنند که رهبر یک گروه تروریستی به نام تیگر، در اسلونی بود، کـه در سـال ١٩٣٠ ایتالیایی ها او را دستگیر و به زنـدان طـولانی مـدت محکـوم کردنـد.
وی ایـن نگـرش ظریـف را مطرح و به بحث می گذارد که چرا ملت ما (اسلوونیایی ها) به طور طبیعی بـر ایـن باورنـد کـه آنها هرگز نمی توانند اعمال شیطانی انجام دهند و این حقیقت دارد، چه ایـن بـاور در ادبیـات اسلوونیایی نیز رخنه کرده است ، بنابراین بارتول مردمش را ترغیب و به آنها دیکته می کند کـه باید تصمیم های پرمخاطره بگیرند، تا بالغ شوند و سرنوشت خود را به دست گیرند.
هـدف فقـط نشان دادن برخی اسناد موجود دربارة حسن صباح است که برای رسیدن بـه هـدف بـا تکـافو می کند و خوانندة فهیم خود می تواند با استفاده از این مطالب به نتیجه و تحلیل برسد.
The Encyclopaedia Iranica, Vol. XII, Columbia University, New York, pp.
" Ismaili History": in The Encyclopaedia Iranica, Columbia University, New York, Vol. XIV, pp.