Abstract:
هدف اصلی این تحقیق، بررسی مدل معادلات ساختاری رابطه محیط مدرسه و خودکارآمدی معلمان مقطع ابتدایی در استان فارس بود. روش پژوهش از نوع همبستگی- علی بود و بر اساس روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای 223 پرسشنامه قابل تجزیه و تحلیل جمع آوری شد. روایی پرسشنامه فضای مدرسه و خودکارامدی معلمان بوسیله نظر متخصصان و تحلیل گویه و پایایی پرسشنامهها بوسیله آلفای کرونباخ بدست آمد. رگرسیون چند متغیره نشان داد که از بین متغیرهای فضای مدرسه؛ نوآوری، همکاری و تصمیمگیری به ترتیب بیشترین تاثیر را در خودکارآمدی معلمان دارا هستند و پیش بینی کنندگی قویتری دارا هستند. مدل معادلات ساختاری نشان داد که فضای مدرسه بر خودکارآمدی معلمان تاثیرمثبت و معنیداری دارد. در مجموع تمام شاخصها مدل پیشنهادی پژوهش را تایید کردند.
Machine summary:
"ز آنجایی که عوامل شخصی و محیط بطور متقابلی تعیین کننده نظریه شناخت اجتمـاعی هسـتند (١٩٩٧,Bandura)، به نظر میرسد خودکارآمدی معلمان با محیط سازمانی مدرسه ارتبـاط داشـته باشـد (٢٠٠١,Tschannen-Moran and Woolfolk)، وقتی که ادراک کارآمدی افراد بالا باشد، در فعالیت هـایی شرکت خواهند کرد که توسعه مهارت ها و قابلیت های آنان را تسریع کند، اما وقتی خودکارآمـدی پـایین باشد، افراد از شرکت در فعالیت های جدیدی که ممکن است بـه آنهـا در یـادگیری مهـارت هـای جدیـد کمک کند خودداری خواهندکرد (بندوار، ١٩٩٧).
هم چنین از تحلیل عاملی برای روایی سازه استفاده شـد کـه تحلیـل عاملی پرسشنامه فضای مدرسه همان ٥ عامل همکاری، ارتباط دانش آمـوزی، منـابع مدرسـه ، تصـمیم - گیری و نوآوری آموزشی را تائید کردند، ولی با توجه به نتایج تحلیـل عـاملی تائیـدی؛ پرسشـنامه خـود کارآمدی معلمان با استفاده از روش اکتشافی بررسی شـد کـه یـک عامـل بـه عوامـل مـدیریت کـلاس ، حمایت کارکنان و حمایت مدیران اضافه شد که خودکارآمدی حرفـه ای نـام گذاشـته شـد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل شماره ٢: مدل معادله ساختاری تاثیر فضای مدرسه بر خودکارآمدی معلمان بحث و نتیجه گیری به احتمال زیاد پژوهشی که دقیقا شبیه پژوهش کنونی باشد تاکنون انجام نشده است ، ولی نتایج را میتوان با استناد به تحفیف های ذیل مورد تبیین قرار داد.
پرسش شماره یک : سهم هرکدام از مؤلفه های محیط مدرسه در خودکارآمدی معلمان به چه مقـدار میباشد؟ با توجه به هسته اصلی رگرسیون میتوان گفت که نوآوری بـا بتـای ٠/٣٣؛ همکـاری بـا بتـای ٠/٢٠و تصمیم گیری با بتای ٠/١٧ به ترتیب بیش ترین تاثیر را در خودکارآمـدی معلمـان دارا هسـتند و پیش بینی کنندگی قویتری دارا هستند."