Abstract:
پژوهش حاضر میکوشد مجموعة داستانی دیگرسیاوشی نمانده، نوشتة اصغر الهی، داستاننویس و روانشناس ایرانی را بر مبناینظریة روانشناختی کارن هورنای بکاود. شخصیتها در این مجموعه، دچار موقعیتهاییبغرنجاند که به شدت از ترس، تحقیر و ایستایی رنج میبرند. الهی در پرداخت شخصیتهایداستانی خود، حالات روحی آنان همچون ترس، روانپریشی و حقارت را با شگردهایی نوبه تصویر میکشد. این افراد روانپریش و ازهمگسیخته، برای درمان حقارتهای خود بهسه حالت دفاعی مطرح در نظریة هورنای (مهرطلبی، برتریطلبی و انزواطلبی)روی میآورند. شخصیتهایدر این مجموعه به دور از واقعیت و پناه گرفته در سرزمین وهم، با واگویة روانیزندگی میکنند و از زمان میگریزند. آنها شکست در برابر واقعیت را با واقعی پنداریوهم، جبران میکنند. از میان آنها نرگسو شخصیت اصلی داستان دیگرسیاوشی نمانده، شخصیتی مهرطلب دارد، کاظمی شخصیت داستانی «آخرین پادشاه»، دارایگونهای برتریطلب و سرداری شخصیت «داستانهای سرداری» شخصیتی انزواطلب دارد.
Machine summary:
نویسندگان در این پژوهش کوشـیدهانـد، بـا بررسـی و مطالعـة مجموعـه داسـتان دیگـر سیاوشی نمانده، به این سؤال پاسخ دهند که آیا اصغر الهی با توجـه بـه آگـاهی از نظریـه هـای روانشناختی ، در پرداخت شخصیت های داستانی از نظریة روانشـناختی کـارن هورنـای متـأثر بوده است و آیا می شود از این نظریه در تحلیل شخصیت های داستان استفاده کرد؟ در مورد نظریة روانشناختی کارن هورنای نویسندگانی در مقالاتی تحت عنـوان «تحلیـل برخی عناصر روانی شعر وقوع بر مبنای مکتب هورنای » از مینا آینده و علی تسلیمی و نیز «نقد و بررسی داستانی از جیمز تربر بر اساس دیدگاه روانشناختی کارن هورنای » از محمود رضایی دشت ارژنه و «روانشناسی سیاسی شخصیت محمدرضا پهلوی با تکیه بر نظریة کارن هورنای » از سید مهدی طاهری ، به بررسی این نظریه پرداخته اند، اما در تحلیـل روانشـناختی مجموعـة دیگر سیاوشی نمانـده پـژوهش مـستقلی صـورت نگرفتـه اسـت .
شخصیتی که می توانست قهرمان باشد، ولـی بـرای رهایی از شکنجه ها و با اعترافات خود، باعث دستگیری برادری می شود که اگر قهرمـان اصـلی داستان نباشد، ولی برای رسیدن به هدف و آرمانی تلاش می کرد و خود نرگسو هم به این امـر واقف است .
کاظمی ابتدا باور نمی کند و نمی خواهد اسیر توهمات شود، ولی به مرور زمان این تدوام، باعث القای چنین باوری برای او می شود که پادشاه است ؛ امری کـه بـیش از پـیش تمـسخر و تحقیر دیگران را در پی دارد.