Abstract:
این پژوهش، با هدف «بررسی رابطۀ ذهنیت فلسفی مدیران مدارس با روحیۀ دبیران در مدارس متوسطة پسرانة آمل برای پذیرش الگوی مدیریت آموزش علوم» به روش توصیفی- همبستگی در سال تحصیلی92-91 صورت گرفته است. در واقع هدف اصلی بررسی اهمیت الگوی مدیریت آموزش علوم با توجه به بعد پذیرش آن توسط دبیران و اهمیت داشتن ذهنیت فلسفی مدیران برای حمایت و ایجاد این روحیه پذیرش است. جامعة آماری پژوهش850 نفر از معلمان و 86 مدیر آموزش و پرورش شهر آمل بوده، که تعداد 270 معلم و 60 مدیر بر اساس جدول مورگان انتخاب شدند (936). ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامة ذهنیت فلسفی رجاییپور و سیف هاشمی (1382) و همچنین پرسشنامة محقق ساختة روحیة دبیران برای پذیرش الگوی مدیریت آموزش علوم میباشند که پایایی آنها از راه ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 81/. و 78/. بدست آمد. جهت تحلیل دادهها از آزمونهای همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده گردید. نتایج آزمون همبستگی پیرسون حاکی از آن است که بین ذهنیت فلسفی مدیران با روحیۀ الگوپذیری دبیران همچنین بین مؤلفههای جامعیت، تعمق و انعطافپذیری مدیران با روحیۀ الگوپذیری دبیران رابطة مثبت و معنیداری وجود دارد. سرانجام نتایج تحلیل رگرسیون نیز حاکی از آن بود که بعد جامعیت با ضریب بتای 43/0 سهم معناداری در پیشبینی روحیة الگوپذیری دبیران دارد.
Machine summary:
در اینجـا بـه بعضـی از پژوهش هایی که در زمینۀ ذهنیت فلسفی و روحیه انجام شده است اشاره میشود: پیشینۀ پژوهش هرچند به دلیل نو بودن موضوع پژوهش نمیتوان به پژوهش دیگری دست یافـت کـه بـه گونـه مستقیم به الگوی مدیریت آموزش مباحـث علمـی، روحیـۀ الگـو پـذیری دبیـران زیسـت و رابطـۀ الگوپذیری دبیران وقتی که آن الگو را در تدریس خود به کـار مـیبرنـد بـا درجـۀ ذهنیـت فلسـفی مدیران مورد توجه قرار داده باشد، ولی تحقیقات دیگری دربارة کاربسـت الگـوی مـدیریت آمـوزش علوم در مباحث گوناگون توسط بهرنگی و همکاران به عمـل آمـده اسـت .
٢- پرسش فرعی دو: آیا بین بعد تعمق ذهنیت فلسفی مدیران با روحیۀ الگوپـذیری دبیـران رابطـۀ معنادار وجود دارد؟ بمنظور پاسخ دهی به این پرسش پژوهش نیز از ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردیـد کـه نتایج در ادامه ذکر شده است .
٣- آیا بین بعد انعطاف پذیری ذهنیت فلسفی مدیران با روحیـۀ الگوپـذیری دبیـران رابطـۀ معنـادار وجود دارد؟ بمنظور پاسخ دهی به این پرسش پژوهش نیز از ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردیـد کـه نتایج در ادامه ذکر شده است .
وجـود رابطۀ مثبت و مستقیم بدین معنی است که هرچه بعد انعطاف پذیری ذهنیت فلسفی مدیران بیش - تر باشد روحیۀ الگوپذیری دبیران نیز ارتقاء مییابد.
; kharaghanian, Mohamad (1993), the study of the relationship between educational administrators Philosophic Mindedness and the degree of productivity from teachers participation with teachers’ moral in 5th grade students in District 5 Tehran.
The study of the relationship between the high school principals’ philosophic mindedness and teachers performance in the 4th District Tehran, Journal of Management and planning in educational system.