Abstract:
از آنجا که کیفیت نظامهای آموزش و پرورش هر کشور وابسته به کیفیت معلمان آن است، بنابراین ارتقای دانش، مهارتها و نگرشهای معلمان در این زمینه نقش بسیار اساسی دارد. هدف از این پژوهش، مشخص کردن تاثیر دوره آموزش پژوهش در عمل در بهبود فرآیند یاددهی- یادگیری است. نوع این پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسهای است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مدارس ابتدایی شهر تهران است که در آن معلمان پژوهنده حضور دارند. نمونه آماری گروه اول پژوهش (گروه آموزش ندیده) عبارت است از تعداد120 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهر تهران است که بهگونه تصادفی ساده به نسبت تعداد معلمان آموزش دیده موجود در هر مدرسهی ابتدایی شهر تهران انتخاب شدند نمونه آماری گروه دوم پژوهش (گروه معلمان آموزش دیده) شامل تعداد 120 نفر از معلمان ابتدایی شرکت کننده در دورهی آموزش اقدام پژوهی شهر تهران در سال تحصیلی 87-86 است به عبارت دیگر نمونه آماری گروه دوم پژوهش با جامعه آماری پژوهش برابر است. به نمونه آماری گروه دوم پژوهش پرسشنامهای شامل50 پرسش بسته و 2 پرسش باز ارائه شد. به نمونهی آماری گروه دوم پژوهش همان پرسشنامه بدون سوالات باز ارائه شد. برای سنجش دقیقتر متغیرهای وابسته پژوهش از نمونه آماری گروه دوم پژوهش مصاحبه به عمل آورده شد و یافتههای پژوهشی (اسناد و مدارک مورد توصیف قرار گرفت. در پایان عملکرد دو گروه مورد سنجش و مقایسه قرارگرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی نظیر تهیه جداول، فراوانیها، درصد، نمودار، میانگین، انحراف معیار و آمار استنباطی نظیر آزمون t استورنت، آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون شفه صورت گرفت. عملیات پردازش توسط نرم افزار SPSS انجام شد. بعد از تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه، مصاحبه، اسناد و مدارک مشخص گردیده است که آموزش اقدام پژوهی در بکارگیری وسایل آموزشی در فرآیند یاددهی-یادگیری تاثیر معناداری داشته است. به عبارت دیگر با 95% اطمینان میتوان گفت که آموزش اقدام پژوهی در به کارگیری وسایل آموزشی در فرایند یاددهی- یادگیری تاثیر معناداری داشته است. اما آموزش اقدام پژوهی بر متغیرهای وابستهی دیگر پژوهش از قبیل ارتقای سطح دانش و معلومات معلمان، مشارکت معلمان، مشارکت دانش آموزان، بکارگیری روشهای تدریس موثر برای حل مسایل آموزشی و تربیتی تاثیر معناداری نداشته است به عبارت دیگر دورهی پژوهش در عمل در بهبود فرایند یاددهی یادگیری معلمان تاثیر معنادار نداشته است.
Machine summary:
تاثیر دوره آموزش پژوهش در عمل در بهبود فرآیند یاددهی-یادگیری معلمان دوره ابتدایی شهر تهران 1* طیبه حق پرست لاتی تاریخ دریافت : ٩١/٩/١١ تاریخ پذیرش :٩٢/٧/٤ چکیده از آنجا که کیفیت نظام های آموزش و پرورش هر کشور وابسته بـه کیفیـت معلمـان آن اسـت ، بنابراین ارتقای دانش ، مهارت ها و نگرش های معلمان در این زمینه نقش بسیار اساسـی دارد.
اما آموزش اقدام پژوهی بر متغیرهای وابسته ی دیگر پژوهش از قبیل ارتقای سطح دانش و معلومـات معلمـان ، مشارکت معلمان ، مشارکت دانش آموزان ، بکـارگیری روش هـای تـدریس مـوثر بـرای حـل مسـایل آموزشی و تربیتی تاثیر معناداری نداشته است به عبارت دیگـر دوره ی پـژوهش در عمـل در بهبـود فرایند یاددهی یادگیری معلمان تاثیر معنادار نداشته است .
<رجوع شود به تصویر صفحه> براساس نتایج حاصل آزمون T مستقل بین معلمان آموزش ندیده و آموزش دیده در عامل مشـارکت آنان در حل مسایل آموزشی تربیتی با توجه به اینکه T موجود در جدول C با درجـه ی آزادی ٢٣٨ و احتمال خطای ٥% برابر با ١/٩٦ است و T بدست آمده برای فرضیه دوم عدد ١/٠٣ میباشد، پـس بـا احتمال ٩٥% فرض صفر تایید میشود و فرض مقابل رد میشود.
<رجوع شود به تصویر صفحه> براساس نتایج حاصل از آزمون T مستقل ، بین معلمان آموزش ندیده و آموزش دیده در عامل به کارگیری روش های تدریس موثر برای حل مسایل آموزشی و تربیتی با توجه بـه اینکـه T موجـود در جـدول C بـا درجه ی آزادی ٢٣٨ و احتمال خطای ٥% برابر ١/٩٦ است و T بدست آمـده بـرای فرضـیه چهـارم عـدد ٠/٩٢ میباشد، پس با احتمال ٩٥% فرض صفر تایید میشود و فرض مقابل رد میشود.