Abstract:
رشد و توسعه روز افزون به کارگیری فناوری اطلاعات در جامعه امروزی و طبیعتا صرف سرمایه های زیاد در این زمینه، باعث ایجاد انتظارات بحق افکار عمومی جامعه در زمینه دسترسی سریع به اطلاعات، بالا رفتن سطح دقت اطلاعات دریافتی، امنیت بیشتر، انجام سریعتر امور با کیفیت بهتر و... شده است. اما امروزه در بسیاری از سازمان ها و شرکت ها شاهد بروز معضلات و مشکلاتی در زمینه عدم کارایی مناسب و قابل انتظار سیستمهای اطلاعاتی و برآورده نشدن نیازهای کسب و کار مشتریان هستیم. به نظر می رسد بخش مهمی از این مشکلات ناشی از عدم همسویی فناوری اطلاعات و کسب و کار باشد. تحقیقات انجام شده نشان می دهد همواره همسویی فناوری اطلاعات و کسب و کار، اولین دغدغه اصلی مدیران ارشد سازمان ها بوده است. به عقیده لوفتمن همسویی بین راهبرد فناوری اطلاعات و کسب و کار، بر بهکارگیری فناوری اطلاعات به شیوهای شایسته و بهنگام و در توازن با راهبردها، اهداف و نیازهای کسب و کار سازمان اشاره دارد. ضمن آنکه همسویی راهبردی حدی است که در آن حد، راهبرد های فناوری اطلاعات، از راهبرد های کسب و کار حمایت می کنند و توسط راهبرد کسب و کار نیز حمایت می شوند. به علت اهمیت موضوع، در این تحقیق همسویی کسب و کار و فناوری اطلاعات را با استفاده از مدل لوفتمن دراتحادیه مرکزی تعاونیهای روستایی وکشاورزی ایران مورد بررسی قرار دادیم. سنجش سطح همسویی در سازمان مورد بررسی با جامعه آماری 150 نفر از مدیران و کارشناسان نشان داد که همسویی (با نمره 2.56) بین سطح دوم و سوم بلوغ همسویی راهبردی یعنی سطح تعهد و سطح تمرکز کامل قرار دارد. در سطح دوم نقش و جایگاه راهبردی فناوری اطلاعات نهادینه نشده، ولی شناخت فرصتهای بالقوه برای همسویی آغاز می شود.
Machine summary:
"از دیگر مواردی که در قالب این معیار مورد بررسی قرار میگیرد این است که آیا سازمان آمادگی انجام تغییرات با توجه به محیط پویای سازمان را دارد؟ آیا کارکنان سازمان نسبت به ایجاد نوآوری در فرآیند کسب و کار احساس مسئولیت و تعهد می کنند؟ آیا کارکنان و مجموعه سازمان از تجربیاتشان به سرعت استفاده نموده و می آموزند؟ آیا سازمان امکانبه کارگیری و اعمال نفوذ ایده های نوآورانه و روحیات کار آفرین را فراهم کرده است؟ (Ibid) سطوح (ویژگیهای) پنجگانه مدل لوفتمن همانگونه که در تصویر شماره3 دیده میشود این سطوح پنجگانه شامل مرحله ابتدایی/ تک نگری، مرحله تعهد، مرحله تمرکز تکامل، مرحله بهبود یافته/ مدیریت شده و مرحله بهینه می باشد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) تصویر شماره5- نمایه سطح همسویی در اتحادیه مرکزی تعاون روستایی بحث و نتیجه گیری نتایج این تحقیق را با توجه به تحلیل ها و محاسبات انجام شده می توان بشرح ذیل در چهار قسمت دسته بندی و ارائه نمود: میزان اثر و اهمیت هریک از متغیرهای تحقیق بر همسویی برای عوامل مدل لوفتمن در این تحقیق می توان مطابق جدول شماره 6 بیان نمود که هریک از عوامل دارای اهمیت زیادی در همسویی فناوری اطلاعات و کسب و کار هستند.
این اختلاف با توجه به وضعیت موجود و اهمیت در نظر گرفته شده هر عامل موثر در همسویی محاسبه میگردد و این شکاف می تواند گویای مشکلات اصلی همسویی فناوری اطلاعات و کسب و کار باشد و برآن مبنا می توان مهمترین کمبودها را بررسی و گزارش نمود (جدول شماره 9)."