Abstract:
اهمالکاری تحصیلی از پیشرفت دانشجو جلوگیری می کند و ممکن است پیامدهای نامطلوب و جبرانناپذیری به دنبال داشته باشد. تحقیقات پیشین نشان دادند که ساختار انگیزشی غیر انطباقی ، نقش اساسی در رفتارهای نامناسب مانند به تاخیر انداختن انجام تکالیف ، ایفا می کند. پژوهش حاضر باهدف بررسی ساختار انگیزشی و اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان کارشناسی شاهد دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد. ٩٧ (٤٧% مرد،١/٣ =SD،٢١ =M) نفر از دانشجویان کارشناسی شاهد دانشگاه فردوسی به صورت نمونه گیری در دسترس و داوطلبانه در پژوهش شرکت و پرسشنامه های فرم دموگراتیک دانشجویان، پرسشنامه اهداف شخصی (PCI)، پرسشنامه احساس کنترل (SCI)، پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی (PASS) را تکمیل نمودند. نتایج نشان داد که الف ) افزایش میزان متغیرهای پیش بین سن و احساس کنترل منفی اهمالکاری تحصیلی را افزایش میدهد و افزایش میزان متغیرهای پیش بین احساس کنترل مثبت و انگیزش انطباقی اهمالکاری تحصیلی را کاهش میدهد. ب) بین ساختار انگیزشی انطباقی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان شاهد رابطه معنادار و مستقیم (مثبت ) وجود دارد یعنی ساختار انگیزشی انطباقی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان شاهد موثر است . ج) بین احساس کنترل مثبت و ساختار انگیزشی انطباقی دانشجویان رابطه معنادار و مستقیم (مثبت ) وجود دارد؛ یعنی هرچه احساس کنترل مثبت دانشجویان بیشتر باشد پیشرفت تحصیلی آنها نیز بیشتر است . د) بین احساس کنترل عمومی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان شاهد رابطه معنادار و مستقیم (مثبت ) وجود دارد یعنی احساس کنترل عمومی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان موثر است ؛ و ذ) بین ساختار انگیزشی انطباقی و اهمالکاری تحصیلی دانشجویان رابطه معنادار و معکوس (منفی ) وجود دارد یعنی ساختار انگیزشی سازگار باعث کاهش اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان می شود
Machine summary:
پژوهش های روانشناسی بالینی و مشاوره، ٤ (١)، ٧٠-٥٥ بررسی ارتباط ساختار انگیزشی و اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان کارشناسی شاهد دانشگاه فردوسی مشهد 3 بی بی عفت لامعی ١، زهره سپهری شاملو٢، حمیدرضا آقا محمدیان شعرباف دریافت :١٣٩١/٦/٨ پذیرش: ١٣٩٣/٧/٢ چکیده اهمالکاری تحصیلی از پیشرفت دانشجو جلوگیری می کند و ممکن است پیامدهای نامطلوب و جبرانناپذیری به دنبال داشته باشد.
با توجه به اینکه دانشجویان با شیوههای جدید آموزشی و تقاضاهای غیرقابل پیش بینی در این مقطع مواجه میشوند و با توجه به اینکه اطلاعات و آمادگی های لازم برای این مواجهه را در خود نمیبینند، احتمالا احساس کنترلشان تضعیف شده و نمیتوانند خود را با محیط سازگار نمایند و گاه این شرایط باعث می شود تا در معرض اهمالکاری تحصیلی قرارگرفته و از دستیابی به اهدافشان که یکی از مهم ترین هدفها، موفقیت تحصیلی است بازمانند(١٩٩٩, Vainiomaki &Niemi ).
بنابراین دستیابی به اهداف و رضایت از زندگی تحت تأثیر جهت گزینی انگیزشی ١ قرار دارد، در مقایسه با آنهایی که انگیزههای درونی ٢ (دنبال کردن هدف به خاطر خود آن هدف) دارند، کسانی که به واسطه ی انگیزههای بیرونی ٣ (هدف از آن رسیدن به هدف دیگر است ) انگیخته شدهاند، تصمیم گیریها و فعالیت های هدفجویانه شان را بیشتر به دیگران نسبت میدهند تا به خود، از فعالیت های خود کمتر لذت برده (٢٠٠٠ ,Lens &Simons, Dewitte )؛ در برابر ناامیدی مقاومت کمتری داشته ( ;١٩٨٢ ,Bandura ١٩٩٧ ,Shields) و در معرض آسیب پذیری بیشتری برای ابتلا به مشکلات انگیزشی (١٩٩٣,Peterson) و هیجانی (١٩٩٧,Stipek) قرار دارند.
فرضیه های فرعی ٤: به منظور بررسی رابطه بین ساختار انگیزشی انطباقی و اهمالکاری تحصیلی دانشجویان نیز از همبستگی پیرسون استفاده شد که نتایج در جدول ٥-٣ آورده شده است .