Abstract:
زمینه: روایی و پایایی از مسائل مهم در حوزه آزمون سازی محسوب می شوند.رویکرد سیستمی مفهومی است با کارکردهای بسیار که تعامل افراد شاغل در بخشهای گوناگون یک نظام را موردتوجه قرار می دهد.
هدف: پژوهش حاضر باهدف ساخت، هنجاریابی و اعتباریابی مقیاس رویکرد سیستمی در برنامه ریزی آموزشی و به روش توصیفی-پیمایشی به انجام رسیده است.
روش: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران و معلمان دبیرستانها و مدارس راهنمایی غرب استان مازندران بود که از بین آنها 483 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامه محقق ساخته رویکرد سیستمی روی آنها اجرا شد.
یافته ها: پس از گردآوری دادهها، ضریب پایایی آزمون با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ، 981/0 محاسبه شد. تحلیل عاملی سوالات رویکرد سیستمی بیانگر آن بود که بیش از 328/61 درصد واریانس موردنظر توسط عاملهای این پرسشنامه تبیین میشود. پس از یک بار چرخش عوامل از نوع واریماکس، همبستگی میان هر سوال با هر عامل در بهترین حالت مشخص شد و بر اساس آن پنج عامل (نگرش راهبردی؛ مدیریت راهبردی؛ توجه به واقعیات، اهداف و محیط کار؛ توجه به مقتضیات، پیچیدگی و تکالیف؛ مدیریت دانش و اطلاعات) به عنوان مولفههای رویکرد سیستمی در برنامهریزی آموزشی، استخراج و نام گذاری گردید.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به خصوصیات روان سنجی مطلوب، می توان از این پرسشنامه برای سنجش میزان رویکرد سیستمی کارکنان شاغل در مراکز آموزشی همچون آموزش وپرورش و دانشگاهها استفاده کرد و زمینه اصلاح و بهبود برنامههای آموزشی را فراهم آورد و به طورکلی، بهره وری نظامهای آموزشی را افزایش داد.
Background: ‘Mobile phone addiction’ is considered as a compulsive and addictive disorder in the 21st century، and excessive usage of mobile phone can lead to addiction.
Objectives: The present research aims to study construction and psychometric properties of the Mobile Phone Addiction Questionnaire
Method: Using the multi-stage random sampling method، 200 subjects (including100 males and 100 females) were selected from among the 3rd-grade high school students in District 1 of Ahwaz city.
Results: The results of the factor analysis showed that the Mobile Phone Addiction Questionnaire consisted of 13 questions as well as the three subscales of creativity loss، tendency، and loneliness، and that its reliability and validity enjoy a good fitness. Confirmatory factor structure also confirmed the suggested three-factor model of the Questionnaire.
Conclusion:The mentioned questionnaire can be used for diagnosis of mobile phone addiction and performing the related studies.
Machine summary:
بحث و نتیجه گیری : از پرسش نامه تحلیل عاملی شده فوق الذکر، می توان برای تشخیص و مطالعـات مربـوط بـه اعتیاد به تلفن همراه استفاده کرد.
Rideout, Foehr & Roberts 4.
ازآنجاییکه در خارج کشور پیرامون اعتیاد به تلفن همـراه تحقیقـات زیـادی صورت گرفته است و از ابزارهای متنوعی استفاده شده است ، لذا در تحقیق حاضر بـه منظـور سنجش متغیر اعتیاد به تلفن همراه ، از برخی از پرسش نامه های خارجی و برخی از یافته هـای تحقیقات خارجی استفاده شد که ابتدا به کمک آنها ١٥ سؤال ساخته و پس از ارائه آنهـا بـه برخی از اساتید متخصص در مسـائل روان شـناختی دو سـؤال از آنهـا حـذف و پرسـش نامـه 1.
نتـایج حاصـل از تحلیـل عـاملی اکتشـافی و آزمـون اسکری نشان داد که پرسش نامه اعتیاد به تلفن همـراه از سه عامـل خلاقیـت زدایـی، میـل گرایی و احساس تنهایی تشکیل شده است کـه درمجمـوع ایـن سـه عامـل ٥٧/٣٣ درصـد از واریانس کل پرسش نامه اعتیاد به تلفن همراه را تبیین می کند.
Portable social groups: willingness to communicate, interpersonal communication gratifications, and cell phone use among young adults’, International Journal of Mobile Communications, 5,2,139- 156.
The relationship of mobile phone use to addiction and depression among American college students.
Exploring Addictive Consumption of Mobile Phone Technology, ANZMAC 2005 Conference.
Paper presented at the Front Stage/Back Stage: Mobile Communication and the Renegotiation of the Social Sphere Conference, Grimstad, Norway Park,.